به گفته برخی از کارشناسان موضوع رمز پول‌های ملی در اولویت نیست و بانک مرکزی با تعلل دو تا ۳ ساله برای رمز پول‌های ملی ۱۰ سال عقب افتاده است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که رمز ارز‌ها به اقتصاد کشور ما ورود کردند. به طوری که می‌توان گفت بازار بورس، دلار و سکه جای خود را به بازار ارز‌های دیجیتال داده و مردم شوق زیادی برای ورود و سود از این بازار دارند.

بعد از کاربردی شدن ارز‌های دیجیتال، بانک مرکزی هم بعد از دو سال به فکر از سر گرفتن بحث رمز پول‌های ملی افتاد و بعد از ۳ سال سند طرح جامعیت رمز پول‌های ملی را مورد بررسی قرار داد.

شکل گیری تولید رمز ارز در کشور از اسفند سه سال پیش اجرایی و وزیر ارتباطات از طراحی یک ارز دیجیتال ملی خبر داد. یک سال بعد از اعلام وزیر، پیش نویس سیاستنامه ارز‌های دیجیتال در کشور تدوین، اما تصویب نشد.

به گفته برخی از کارشناسان بانک مرکزی در حال حاضر کار‌های واجب تری از جمله مهار تورم و کاهش نرخ ارز دارد و موضوع رمز پول‌های ملی در اولویت نیستند. اما برخی خلاف این نظر را دارند و می‌گویند بانک مرکزی با تعلل دو تا ۳ ساله برای رمز پول‌های ملی ۱۰ سال عقب افتاده است.

البته به نظر می رسد نظرات ضد و نقیض کارشناسان ناشی از عدم شفافیت بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها باشد.

بانک مرکزی سیاست درستی برای رمز پول‌های ملی ندارد!

علی زنجانی مدیر خانه بلاکچین ایران در گفت و گو با خبرنگار بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رها کردن رمز پول ملی در سال ۹۷ اظهار کرد: دولت در حال حاضر سیاست یک بام و دو هوا در پیش گرفته است. از این رو گاهی از طرح‌ها حمایت و گاهی روندی عکس آن را در پیش می‌گیرد. بانک مرکزی سیاست درستی برای رمز پول‌های ملی ندارد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۸ به بعد درخواست مردم برای پول کاغذی کم‌تر می‌شود. لازم است همه دنیا به سمت رمز ارز‌های ملی حرکت کرده و هریک برای خود رمز پول ملی مختص به خود را داشته باشند. اکثر کشور‌ها اقدام و در مرحله آزمایش هستند، اما ما در این زمینه عقب هستیم. می‌توانیم از رمز ارز‌ها در معاملات بین المللی خود استفاده کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: بسیاری از مشکلات وارد کننده‌ها و صادر کننده‌ها با ورود رمز پول ملی به کشور حل می‌شود.

زیرساخت های رمز پول ملی فراهم شده است؟

سیاهپوش فعال حوزه رمز ارز‌ها در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: نمی دانم رئیس کل بانک مرکزی در سال ۹۷ بحث رمز پول‌های ملی را رها کرد، اما در جوامع ما قبل از ایجاد یک جریان به طور معمول فکری برای کنترل آن نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازخوردی که در سطح رگولاتوری ومقامات از رمز ارز‌های ملی داریم، نتیجه اقبال و گرایش عموم جامعه به رمز ارزهاست. همچنین همین که بانک مرکزی این مسئله را نادیده نگرفته است، جای شکر دارد. امیدواریم در گام‌های بعدی با استفاده از نظرات کارشناسی شده، این اتفاق به صورت بهینه بیفتد.


بیشتربخوانید


این کارشناس در پاسخ به این سوال خبرنگار مبنی بر آن که" زیرساخت‌های رمز پول ملی در کشور فراهم شده است؟ " گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های یک رمز پول ملی نیازمند پذیرش آن توسط عموم است. یک پول برای مورد پذیرش قرار گرفتن باید نگهداری و جا به جایی و مقیاس پذیری آن بالا باشد. بانک مرکزی هر کشور برای خلق پول به روش‌های جدید، باید نحوه استفاده از آن را فرهنگسازی کند. زیرساخت‌های لازم برای رمز پول‌های ملی فراهم نشده است.

در زمینه رمز پول های ملی ۱۰ سال عقب هستیم!

انتظاری یک فعال در زمینه رمز ارز‌ها طی گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: کشور ما با وجود دانشمندان نخبه به سرعت می‌تواند، سهم جهانی رمز ارز‌ها را از آن خود کند. تعلل در بحث رمز پول‌ها بسیار اشتباه است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های رمز ارز ملی باید هرچه سریع‌تر فراهم شود. بانک مرکزی در پی انجام عملیات‌هایی جهت تسهیل روند بازار رمز پول‌های ملی است، ولی همچنان در این زمینه به صورت ضعیف عمل می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از رمز ارز‌ها به بسیاری از مبادلات تسهیل ببخشیم. رمز پول ملی حدود ۱۰ سال نسبت به رمز پول‌های دیگر عقب افتاده است.

در پایان به نظر می رسد با توجه به آنچه که پیش رو است انتشار رمز پول ملی برای کشور مفید باشد، ولی ملاحظاتی در زمینه های فنی، کمی و کیفی وجود دارد و کارکردهای اقتصادی آن هنوز به صورت کامل مشخص نیست.

امید است بانک مرکزی هرچه زودتر زیرساخت های لازم برای ورود رمز پول های ملی به کشور را فراهم و اطلاعات دقیق و شفاف تری در خصوص رمز پول های ملی  ارائه دهد. زیرا  این طرح سوال های متعددی را برای مردم ایجاد کرده و همین مسئله موجب می شود هریک از صاحب نظران در این زمینه اظهار نظرهایی متفاوت با یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدمرتضی
۱۶:۲۹ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
نیازی به رمز ارزملی نیست با رمزارزهای ملی مردم رو بدبخت میکنید همان بیت کوین هستیم خوبه پول مارو درخارج سرمایه گذاری کنیم بهتراست.ما اینجا نفس بکشیم پولمونو در خارج سرمایه گذاری میکنیم سودش رو میبریم.مسئولین هم بیخود خودشون رو درگیر رمز ارزملی نکنند.چونکه چیزی نمیفهمند ونمیدونند چیه وگیج میزنند.همون بلایی که سر بورس برملت آوردید بس است
Iran (Islamic Republic of)
حسن روحانی(ع)
۰۱:۰۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
پن متن رو نخوندم جز تیترش رو باید بگم بورس ایران کافی بود زور نزنین ... راه رو باز بزارین مردم یه کاسبی بکنن نمیخواد طرح جدید بدین .
اگر این نظام دلش واسه مردم میسوخت که هر وری که سود داشت رو تخته نمیکرد و مردم رو سمت چاه هول نمیداد .
ماشین خارجی گمرک سنگین مجبوری ماشین ایرانی بخری که ایمن نیست و احتمال مرگ چند برابر مشه برای سود نظام
در ارز دیجیتال رو بستن که مردم از بورس خارج نشن
لحظه ای قیمت سکه و دلا رو بالا و پایین کردن تا مردم رو بدبخت کنن
و مسائل دیگه
پس دیگه این خر ،خر قبلی نیس راه نمیره
Iran (Islamic Republic of)
arman
۰۰:۳۳ ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
خخخخخخخ اگر عرضه داشتید ریال ایران بی ارزش نمی‌کردید سرمایه مردم بیچاره در بورستون به فنا نمی‌دادید مسئولان ایران چیزی از اقتصاد بلد نیستند فکر میکنند رقابت با اقتصاد و ارزهای دیجیتال دنیا بچه بازی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
همان طور که از ملی کردن بیزارم از ایرانی کردن هم بیزارم!
فقط بلدیم دور خودمون دیوار بکشیم و جدا از دنیا زندگی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
همین مونده خودشون میگن بقیه ارزهارو نخرید و قانونی نیست ولی خودشون دارن تولید میکنن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ارنستو چگوارا
۲۱:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
هنوز جای بورس میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
اگاه
۲۱:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
بازار بورس رو نابود کردن پول مردم رو خوردن حالا میخوان از طریق ارز دیجیتال باقی مونده سرمایه مردمم بالا بکشن
متاسفم برای....
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
به من بگن امروز بطور مثال بیت کوین ایرانی ساخته شده و هر دونه هزار تومن هست فردا قراره بشه 1 ملیارد بازهم نمیخرم درسته که بگین روانیم ولی
به قدری فشار روی مردم هست بجای اینکه دنبال راه مناسب بگردن این مسخره بازی هارو میکنن وقتی هزار تا دزد و دلال هست معلومه همین میشه اونا رو جمع کنین نه اینکه راه پیش روشون رو زیاد تر کنید هرکی مخالف هست بگه دلیلش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
کدوم عاقلی رمز ارز ایرانی میخره؟
بخره که فرداش بانک مرکزی دستکاریش کنه مثل بورس قیمتش نصف شه ؟
احمقانه س
بورس تجربه خوبیه
ادم عاقل از تجربه ها عبرت میگیره
Iran (Islamic Republic of)
learn more
۱۷:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام همه شما را دوست دارم من از پول بدام نمیادِ. پدرام همیشه به من یاد داد در زندگی پول دوست نباشم دور شکایت سخت اگر کاری بتوانم انجام بدم است .ون هم الان در سرایت سخت هستم وخدارا شکر به لطف پدر همه چیز خوب است ون چند بار خواستم برداشت کنم. وحتا به بانک ملی ملت صادرات رفتم ولی هیچ جواب ندادن شرمنده برکشیم به خاطر ان دیگه هیچ تلاش نمیکنم وحتا پا وهمرا بانک هم هیچ جواب نداد صد بار گفتم اگه تو نبشتن یا جای مشکل دارم بگید من درست بکنم چون تو کار من یک گذروازه نیست یک رمز نیست ون سایت گفتم اشتباهی در من باشی ولی همه را دوست دارم خوش باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۰ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
همین یه قلم کم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خییلی خوب میشه فقط آب فطعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
همونقدر که پول ملتیون ارزش داره بیت کوین ایرانی هم ارزش خواهد داشت!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
همتی کوین ارز دیجیتالی جالبی میشه

داستان این سرزمین داستان چرند و پرند است واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
بورس جدید ایران خخخخخخخخخخخخ yjc عزیز آخر من متوجه نشدم ارزدیجیتال بده یا خوب البته خوبه از این بورس بهتره و خلاق باشید بیت کوین ایرانی این همه اسم وجود دارد باید صاف بری روی اسم اصلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
باشه مثل ایمیل ملی ازش حمایت می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
Yjc بیت کوین خریدی؟ می خوای مردم هم ترغیب بشن بخرند، تقاضا زیاد بشه بعد شما گرون بفروشی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
وقتی هنوز کوه ریزش نکرده باید جلوی آن را گرفت . هنگام ریزش نمیشه کاری کرد . تورم و چاپ پول بلای اقتصاد است . اعتماد عمومی نسبت به پول ملی زیر صفر است متاسفانه . مطمئن باشید اگر رمز پول ملی هم ساخته شود طوری برنامه ریزی می شود که باز همه چیز زیر نظر بانک مرکزی باشد . گاهی پله اول پیشرفت بستن دست خودمان است تا نتوانیم پول چاپ کنیم ! با همه اینها چطور باید جلوی برداشت نفت را گرفت . نفت همه چیز را سیاه می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
شما بورس رو اول درست کنید که مظهر کل اقتصاد کشوره که به این روز انداختینش،دقیقا سمت هرچیزی رفتین از بن خرابش کردین حالا نوبت رمز ارز پول ملی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
حالا که قیمتش رفته بالا و فرصتی برای سرمایه گذاری مردم ایران وجود نداره اومدن دنبالش !!! نوشدارو پس از مرگ سهراب !!!
Iran (Islamic Republic of)
.....
۱۰:۱۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
یاد همه چیزتان را به بورس بسپارید افتادم.حالا هم رمز ارز ایرانی...بلا به دور
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
بله دولت بورس و ردیف کرد الان بیت کوین میخاد ببره سر سفره مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
شما واکسنی که بیش از 6 ماهه از تولیدش حرف میزنید رو برسونید بیتکوین پیش کشتون!
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی اصیل
۰۹:۴۱ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خدا به خیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
الان که دیدن مردم رفتن سمت بیت کوین گفتند چکار کنیم که این مقدار پولی که دست مردم هست را بچاپیم، این فکر به سرشان زد که مردم را به معنای واقعی بیچاره کنیم، بابا مردم گول بورس را خوردن دیگه گول این داستان جدید را نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
مثل پول ایرانی بی ارزش بی اعتبار وباعث تمسخر خواهد پود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
توی بورس گل کاشتن حالا اینو هم میخوان گلستان کنن
Germany
ali
۰۷:۵۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
چرا بجای اینکه با جهان پیش بریم ، همیشه سعی میکنیم مسیرمون رو جدا کنیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
اقتصاد را خراب تر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
حالا نمی شد ما هم مثل مردم دیگر کشور اا از ارز بین المللی استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام ،

نه ، این روش غیر شرعی است ،
کلا چیزی که وجود خارجی ندارد قابل معامله نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
چی میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
خدا آخرش رو بخیر کنه بازم میخوان توی این ارز دیجیتال دخالت کنن.مردم مراقب باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
دوباره چه خوابی دیدید برای مردم بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۴:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
هنوز سرعت اینترنتمون پایدار نیست نمیتونید یه نت متعادل بدید یه تکون تو خونه میخوریم سرعتش 50 درصد کاهش پیدا میکنه بعد میخواید برای ما زیرساخت رمز ارز داخلی برپا کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۰۲:۳۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹
کلا مدیریتی در کشور وجود ندارد. همه چیز را با نظر بسیار محدود و افراطی خود در نظر میگیرند. به نظرم اینها همه چیز را میخواهند خودشان اختراع کنند. شاید با این وضع برگردند به دوران اختراع چرخ و از آنجا شروع کنند و بقیه مسائل را پیش ببرند. مدیران بی عرضه کنونی و این چهل سال جرأت کاری نداشتند و همه منفعل و جزیره ای عمل کرده اند. نمونه بارز مدیریت فعلی را دربازار ببینید. هیچ وزارتی مسولیت قبول نمیکند و تاوان آن را مردم میدهند. الان معلوم نیست ارزهای دیجیتالی که هست بلاخره قانونی هست یا غیرقانونی. این دولت در همه زمینه ها با نخوت و خود بزرگ بینی در حال تحمیل خسارات بی کفایتی خود بر مردم است.
آخرین اخبار