مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: شهروندان استان با توجه به فرارسیدن عید نوروز ماهی قرمز شب را از مراکز فروش مجاز و بهداشتی تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به فرا رسیدن عید سعید نوروز و شروع فعالیت‌های نوروزی و خرید هزاران قطعه ماهی قرمز جهت زینت سفره‌های هفت سین با توجه به اینکه برخی از بیماری‌های مشترک از جمله برخی بیماری‌های پوستی و گوارشی در انسان از طریق تماس مستقیم با ماهیان زینتی و قرمز منتقل می‌شود حتی المقدور شهروندان ماهی قرمز شب عید خود را از فروشگاه‌ها و مراکز عرضه بهداشتی و معتبر تهیه و از خرید آن از فروشندگان دوره گرد و دست فروشان و فروشندگانی که ماهیان قرمز را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی، عرضه می‌کنند خودداری نمایند.

او افزود: مراکز فروش مجاز و بهداشتی مکان‌های مسقفی هستند که دارای مجوز فروش ماهیان زینتی و قرمز بوده و دارای لوازم شستشو و ضد عفونی مناسب و همچنین به شهروندان توصیه شده است به هنگام تعویض آب ماهی قرمز و تماس با ظروف و لوازم نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده کرده و با رعایت بهداشت فردی کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی بازدارند، زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: براساس آخرین مطالعات علمی، خود ماهی قرمز عامل انتقال ویروس کرونا نیست، ولی به صورت مکانیکی و ثانویه و از طریق تماس ممکن است باعث انتقال بیماری کرونا شود که رعایت موارد بهداشتی و شستشوی دست‌ها با آب و صابون ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تکلوی افزود: شهروندان می‌توانند برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از محلول نمک طعام ۳ درصد یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین و یا بتادین استفاده کرده و حتماً آب تعویض ماهی را جهت جلوگیری از آلودگی زیست محیطی مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنند.

او همچنین گفت: در روز طبیعت افراد باید از رها سازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها و منابع آب‌های طبیعی امتناع کرده و حتماً آن‌ها را در محل‌های مناسبی که توسط شهرداری‌های استان مشخص می‌شود رها سازی کنند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.