کارشناس حقوق در مورد نوشتن مبایعه نامه خودرو توضیحاتی را ارائه داد.

سید عباس حسینی کارشناس حقوق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: هنگام نوشتن مبایعه نامه خودرو حتما بیمه‌نامه خودرو را به‌دقت مشاهده کنید چرا که از اطلاعات بیمه‌نامه خودرو و تخفیف بیمه مشخص می‌شود که خودرو تصادف نداشته یا چند بار تصادف کرده است.

او ادامه داد:به این نکته توجه کنید که خودرویی که تصادف نکرده باشد دارای تخفیف خودرو است، اما خودرویی که تصادف کرده باشد از تخفیف بیمه برخوردار نیست.

او افزود:هنگام نوشتن قولنامه حتما از کاربن بین دو برگه قرارداد استفاده شود و تمامی مواردی که باید در یک قولنامه ذکر شود را با دقت زیاد بررسی کنید. یادتان نرود در آخرین مرحله قولنامه و قبل از امضای طرفین کاربن را از بین دو نسخه بردارید تا طرفین بتوانند نسخه اصلی را امضا کنند.

حسینی گفت: اطلاعات مربوط به طرفین قرارداد باید از روی مدارک شناسایی معتبر ثبت، مشخصات خودرو نیز باید از روی مدارک معتبر خودرو نوشته شود و همچنین برای اطمینان بیشتر، اطلاعات مربوط به خودرو که در مدارک خودرو نوشته شده را حتما با خود خودرو مطابقت دهید تا مغایرتی وجود نداشته باشد.

او گفت: لوازم و وسایل جانبی خودرو، سالم یا عدم سالم بودن آن را در مبایعه نامه ذکر و تمامی شرط و بند‌هایی که دو طرف معامله درباره آن به توافق رسیده‌اند را در قولنامه ذکر کنید.

کارشناس حقوق گفت: هزینه یا مبلغی را که برای خرید پرداخته می‌شود را در قولنامه بنویسید و ذکر کنید که چه مبلغی به‌صورت نقدی و چه مبلغی به صورت چک پرداخت می‌شود.

او گفت: درصورتی که مبلغی به صورت چک پرداخت می‌شود، باید تمامی جزئیات مربوط به چک، تعداد و تاریخ آن در قولنامه نوشته شود.

کارشناس حقوقی افزود: این‌گونه سند‌ها و قولنامه‌ها نباید خط‌خوردگی داشته باشند و اگر در هنگام نوشتن و پیش از امضا، قولنامه دچار خط‌خوردگی شود باید در انتها توضیحی مربوط به خط‌خوردگی و این‌که قبل از امضای طرفین خط خوردگی به‌وجود آمده است، ذکر شود و علاوه‌بر طرفین معامله، شاهدان نیز باید یادداشت مربوط به علت خط خوردگی را امضا کنند.

حسینی گفت: در هنگام خریدوفروش خودروی دست دوم نکته مهم این است که هنگام تعویض پلاک اگر شما خریدار باشید، باید همراه فروشنده برای تعویض پلاک بروید و نباید از فروشنده وکالتی برای تعویض پلاک دریافت کنید درصورتی‌که شخصی حق انجام معامله نداشته باشد، وکالت‌نامه برای تعویض پلاک بی‌اعتبار است کسانی هستند که حق انجام معامله ندارند و از ترفند دادن وکالت نامه و سوءاستفاده از بی‌اطلاعی خریدار از ممنوع المعامله بودنشان، کلاه‌برداری می‌کنند.

او گفت: سعی کنید حتما در بنگاه‌های معتبر و دارای تابلو‌های اتحادیه و جواز کسب معامله خود را انجام دهید و مبایعه خود را تنظیم و امضا کنید و همچنین طرفین معامله باید یک نفر شاهد عادل همراه داشته باشند تا هنگام امضای قولنامه، حضور داشته و قرارداد را به‌عنوان شاهد امضا کنند.

او گفت: سعی کنید مبایعه نامه در دفتر خانه اسناد رسمی تنطیم شود و در صورت عدم وجود دفتر خانه در بنگاه‌های معتبر و دارای تابلو‌های اتحادیه و جواز کسب معامله خود را انجام دهید و مبایعه خود‌ را تنظیم و امضا کنید و همچنین طرفین معامله باید یک نفر شاهد عادل همراه داشته باشند تا هنگام امضای قولنامه، حضور داشته و قرارداد را به‌عنوان شاهد امضا کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار