به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ
برای هدایت مردم، و نیز کتاب جدا کننده میان حق و باطل (یعنی قرآن) را فرستاد. همانا آنان که به آیات خدا کافر شدند بر آنها عذاب سختی است، و خدا مقتدر و کیفر کننده ستمکاران است.
فایل صوتی تلاوت آیه ۴ سوره آل عمران
یکی از نامهای قرآن، فرقان است. فرقان، یعنی آنچه مایه افتراق، جدایی و فرق گذاشتن است. از آنجا که قرآن راه تشخیص حقّ از باطل میباشدبه همین دلیل به آن فرقان گفته شده است.
بیشتر بخوانید
عذاب شدید مخصوص آخرت نیست. در این آیه نفرموده که عذاب کفّار مربوط به آخرت است، زیرا گاهی سرگرمی و حرص بر اندوختن مال و غفلت از خداوند و معنویات، خود نوعی عذاب است. در آیه ۸۵ سوره توبه میفرماید:خداوند به گروهی مال و اولاد میدهد تا به وسیله آنها عذابشان کند.
امام صادق (ع) درباره «أَنْزَلَ الْفُرْقانَ» فرمودند: «هر امر محکم، فرقان است و کتاب در «أَنْزَلَ الْکِتابَ»، مجموع قرآن است».
۱-هدایت مردم، یک سنّت همیشگی الهی بوده است. «مِنْ قَبْلُ هُدیً»
۲-مخاطب کتب آسمانی، عموم مردم هستند، نه قبیله و نژادی خاص. «لِلنّاسِ»
۳-هرکجا میان سلیقه ها، افکار و عقاید به هر نحو دچار تحیّر شدیم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّی اگر در میان روایات نیز دچار حیرت شدیم، باید به حدیثی توجّه کنیم که مطابق با قرآن باشد.) «الْفُرْقانَ»
۴-عذاب الهی، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هُدیً لِلنّاسِ... اَلَّذِینَ کَفَرُوا... لَهُمْ عَذابٌ شَدِیدٌ»
۵-این آیه مایه دلگرمی و تسلّی خاطر پیامبر و مؤمنان است که خداوند به حساب کفّار سرسخت میرسد. «عَزِیزٌ ذُو انْتِقامٍ»
۶-سرچشمه کیفر و انتقام خدا، عملکرد ماست و گرنه او عزیزی است که هیچ کمبودی ندارد. «عَزِیزٌ ذُو انْتِقامٍ»
۷-نافرمانی و کفر مردم در خداوند اثری ندارد. «کَفَرُوا، وَ اللّهُ عَزِیزٌ»
انتهای پیام/