وزارت دادگستری آمریکا پرونده حمله به کنگره را هم از نظر ماهیت و هم تعداد متهم‌ها، بزرگترین و پیچیده‌ترین پرونده تاریخ ایالات متحده توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ای‌بی‌سی در گزارش امروز (جمعه) خود اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا پرونده حمله به کنگره این کشور را بزرگترین و پیچیده‌ترین پرونده تاریخ آمریکا توصیف کرده است.

دادگستری آمریکا با اعلام آن‌که پرونده حمله اخیر هوداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، پیچیده‌ترین پرونده تاریخ این کشور است، اعلام کرد: «بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این پرونده متهم خواهند بود. برخی از آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.»

دادستان‌های آمریکا با بیان گستردگی و پیچیدگی این پرونده از قاضی آن تقاضا کردند «زمان بازرسی پرونده را حداقل ۶۰ روز به تاخیر بیندازد.»

دربخشی از بیانیه دادستان‌ها آمده است: «پرونده حمله به کنگره آمریکا، هم از نظر ماهیت و هم از نظر تعداد متهم‌ها، پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین پرونده تاریخ ما است. تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر در این پرونده متهم شناخته شدند و این تحقیقات همچنان ادامه دارد. دولت انتظار دارد حداقل ۱۰۰ نفر دیگر به این تعداد افزوده شود.»

یک مقام از وزارت دادگستری آمریکا اوایل هفته جاری اعلام کرد: «تاکنون بیش از ۳۱۶ نفر در ارتباط با پرونده حمله به کنگره متهم شناخته شدند. اما بیش از ۲۹۰ مورد دیگر در حال بررسی است و برخی دیگر هنوز بازداشت نشده‌اند.»

دادستان‌ها می‌گویند تاکنون «بیش از ۹۰۰ مورد در تقریبا ۵۰ ایالت آمریکا مورد بررسی قرار گرفته اند. همچنین تخمین زده می‌شود تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ ساعت فیلم دوربین پلیس، ۸۰ هزار گزارش و ۹۳ هزار پیوست از مظنونان مورد بررسی قرار گرفته است.»

در انتهای این بیانیه آمده است: «همچنان که این پرونده در حال بررسی است تعداد مظنونان، متهم‌ها و همین‌طور حجم این پرونده رو به افزایش است.»

وزارت دادگستری اعلام کرد در حال رایزنی با دفتر مدافع عمومی فدرال است تا طرحی جامع برای مدیریت شواهد و مدارک و پیگرد قانونی متهم‌ها ارائه دهد.

هزاران نفر از طرفداران ترامپ دو هفته پیش از برگزاری مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، و به‌منظور جلوگیری از تایید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی کنگره، با خشونت به ساختمان کنگره در واشنگتن‌دی‌سی حمله کردند.

پس از آن ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» برای دومین‌بار در کنگره محاکمه شد؛ اما در جریان بررسی دومین استیضاحش و با رأی‌گیری سناتور‌ها، با ۵۷ رأی به مجرم بودن و ۴۳ رأی به بی‌گناه بودن، از اتهامات وارده تبرئه شد.

به‌تازگی «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد: «استقرار نیرو‌های گارد ملی در اطراف کنگره تمدید می‌شود.»

موافقت پنتاگون با تمدید استقرار نیرو‌های گارد ملی در کنگره آمریکا نشان می‌دهد مقامات آمریکایی همچنان از احتمال بروز اعتراضات و ناآرامی‌های جدید در پایتخت این کشور نگران هستند.

کریستوفر میلر، وزیر دفاع آمریکا در دولت دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای، تایید کرد رئیس‌جمهور پیشین این کشور در تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره آمریکا نقش داشته است.

وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: «به نظرم کاملاً روشن است که بدون سخنرانی رئیس‌جمهور کسی به سمت ساختمان کنگره نرفته و به آن حمله نمی‌کرد و چنین اتفاقی روی نمی‌داد.»

میلر با این حال با بیان اینکه: «اطلاعی ندارم که آیا ترامپ می‌دانسته با اظهاراتش جمعیت را برای حمله به کنگره تحریک می‌کند یا خیر»، گفت: «بین اظهارات ترامپ ساعاتی قبل‌تر از حمله معترضان به کنگره و اقدام کسانی که به حرف او گوش کرده‌اند نوعی رابطه علت و معلول وجود دارد.»

«جان دین» مشاور اسبق کاخ سفید با اشاره به مراجعات مکرر وکیل سابق ترامپ به دادستانی پیش‌بینی کرد در روزهای آتی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دادگاهی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار