وزارت علوم با اخبار متعددی مانند اعتراض دانشگاهیان به رای‌های دیوان عدالت اداری تا حواشی گزارش استنفورد از تولیدات علمی ایران و پذیرش پزشکی از لیسانس گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  وزارت علوم در سال ۹۹ با وقوع ویروس کرونا شکل دیگری در آموزش به خود گرفت و همچون دیگر دستگاه‌های کشور اتفاقات پر  فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت که سعی داریم در قالب یک بسته خبری به طور ماهانه مهم‌ترین وقایع مربوط به این وزارتخانه را بررسی کنیم.

سهمیه ایثارگران، تنها سهمیه در کنکور سراسری است

منصور غلامی، وزیر علوم  درباره موضوع حذف سهمیه های کنکور که اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته است، گفت: تنها سهمیه‌ای که در کنکور سراسری داریم، سهمیه ایثارگران است که مبتنی بر قانون مجلس شورای اسلامی است. تصمیم گیری  درباره سهمیه ایثارگران، تغییر قانون است و مجلس شورای اسلامی باید خودش اقدامی برای حذف آنها انجام دهد.

بورس‌های داخل کشور به هر شخصی داده نشده است

محمدعلی کی نژاد، رئیس هیات عالی جذب درباره حواشی پدید آمده پیرامون تخصیص بورسیه‌های بدون حساب و کتاب، گفت: افرادی که با معدل و رزومه خوب درس خوانده اند هر شخصی نبوده اند و بورس تحصیلی به هر شخصی داده نشده است. صلاحیت علمی، عمومی و شخصیت استادی تمام بورسیه‌ها سنجش شده است. بورس‌های داخل کشور صلاحیت علمی لازم را داشته اند وضعیت به این صورت نبوده است که به هر شخصی بورس داده شود.

رئیس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، بیان کرد: از ۳ هزار بورس داخل فقط ۳۷ یا ۳۸ نفر صلاحیت علمی لازم را نداشتند.

برخی تصور می‌کنند که تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

منصور غلامی وزیر علوم گفت: برخی تصور می‌کنند که تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند که این گونه نیست. علت این امر که خیلی از دانش آموختگان مشغول به کار در رشته تحصیلی خود نمی‌شود این است که با علاقه به رشته تحصیلی وارد نمی‌شوند بلکه خانواده‌ها به زور آن‌ها را به دانشگاه‌ها می‌فرستند و وقتی این دانشجویان خودشان مسئول اداره زندگی خود می‌شوند این روند را رها می‌کنند و به سمت علاقه خود می‌روند.

تنها چهار سهمیه کنکور حفظ شود

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور اظهار کرد: پیشنهاد شده تا ابتدا حذف بومی گزینی در کنکور روی داده و چنانچه براساس نیاز‌های اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد. یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی، چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود. در لایحه پیشنهادی تنها حفظ چهار گروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعداد‌های درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند.

پذیرش پزشکی از لیسانس تصویب شد/ رتبه استنادات به مقالات ایرانی ۱۰ پله صعود کرد

 منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیاست شماره ۴ برای ساماندهی کنکور مربوط به رشته‌های پزشکی است، ما اکنون با توضیع نامتعارف داوطلبان در رشته های مختلف مواجه هستیم. در صورتی که باید استعدادهای مختلف داوطلبان در همه رشته ها داشته باشیم اما به دلایل مختلفی مثل هدایت تحصیلی و عدم اطلاع خانواده ها از رشته های مختلف این آسیب ها ایجاد شده است.

پذیرش سفارشی و بی‌ضابطه دانشجویان دکتری؛ شایعه یا واقعیت

 پذیرش دانشجویان دکتری همواره با مشکلات و انتقاد‌هایی همراه بوده است، اما واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر بحث و جدل‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است که علیرغم تائید و تکذیب‌های نیم بند هنوز چاره‌ای برای رفع آن‌ اندیشیده نشده است.

یکی از مشکلات در این زمینه این است که داوطلب دکتری شرکت کرده در کنکور بعد از قبولی در این مرحله و کسب حد نصاب لازم برای طی مرحله دوم یا همان مصاحبه به دانشگاه دعوت می‌شود تا توانایی‌های علمی او محرز و تائید شود، اما مشکل کار اینجاست که بسیاری از داوطلبان دکتری این رویه را عادلانه نمی‌خوانند و معتقدند آنچه در جلسه مصاحبه می‌گذرد با آنچه روی کاغذ به عنوان قانون نوشته شده از زمین تا آسمان فاصله دارد.

گزارش استنفورد درباره تولیدات علمی ایران خلاف واقعیت است

حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس گزارش پایگاه استنادی اسکوپوس، کشورمان رشد ١٠ پله‌ای در افزایش کیفی مقالات به دست آورده است که این ارتقا نشان می‌دهد گزارش استنفورد درباره تولیدات علمی ایران خلاف واقعیت است.

رأی‌های دیوان عدالت اداری به دانشگاه آسیب وارد می‌کند

علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه برخی از رأی‌های دیوان عدالت اداری آسیب به دانشگاه و علم وارد می‌کند، افزود: مقرر شده است طی جلسه دیگری با دیوان عدالت اداری مواردی که این دیوان ورود محتوایی به مصوبات و آئین‌نامه‌های علمی و دانشگاهی را داشته، بررسی شود.

وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی نداریم

ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره صحت و سقم وام دانشجویی ۵۰۰ هزار تومانی خرید لپ‌تاپ گفت: یکی وام‌های صندوق رفاه تحت عنوان وام ضروری با مبلغ حداقل ۳ میلیون تومان و سقف ۵ میلیون تومان به دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه وامی تحت عنوان وام خرید لپ‌تاپ در صندوق رفاه نداریم، افزود: در صندوق رفاه دانشجویان وام ضروری داریم که رویداد‌هایی که مستلزم حمایت از دانشجو است مثل بیماری‌های صعب العلاج، تهیه ملزومات آموزشی مثل لپ‌تاپ و گوشی یا تخصیص وام برای رویداد‌هایی مثل سیل و زلزله که موجب خسارت به خانواده دانشجو می‌شود و معیشت آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار