ترکیه: تفاهمنامه مسائل آبی با عراق به زودی اجرایی می‌شود

سفیر ترکیه در بغداد اعلام کرد که یادداشت تفاهم منعقد شده میان آنکارا و عراق در خصوص مسائل آبی، به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، «فاتح یلدیز»، سفیر ترکیه در بغداد از نزدیک بودن زمان اجرایی شدن یادداشت تفاهم منعقد شده میان کشورش و عراق درباره مسائل آبی خبر داد.

او گفت: ترکیه نگاه مثبتی به همکاری با عراق درخصوص مسائل آب‌ها دارد، ترکیه در سال ۲۰۱۹ طرحی را برای حل مشکل آب‌ها به طرف عراقی ارائه داد که این طرح شامل پروژه‌هایی در مناطق مشخصی بر اساس نیاز آن به آب بود.

یلدیز افزود: تفاوت در دیدگاه‌ها میان آنکارا و بغداد در مسئله آب‌ها، تقسیم آب است، اما این مسئله‌ای فراتر از سهمیه‌های آبی است و مشکل استفاده نکردن عراق از آب‌ها به بهترین شکل ممکن است.

او اعلام کرد: خشکسالی سال ۲۰۱۸ و سیل‌های سال ۲۰۱۹ نشان دادند که عراق از منابع آبی خود به صورت درست استفاده نمی‌کند. ترکیه آماده است تجارب خود چه از لحاظ فنی یا از نظر منابع انسانی را در اختیار عراق قرار دهد.

سخنان سفیر ترکیه در حاشیه کنفرانس مجازی بین المللی آب در بغداد مطرح شد که در آن، «مهدی رشید حمدانی»، وزیر منابع آبی و «فیصل أر اوغلو»، فرستاده ریاست جمهوری ترکیه به عراق و نمایندگانی از سوریه، اردن و هلند شرکت داشتند.

این کشور‌ها در دسامبر ۲۰۱۴ یادداشت تفاهمی را در زمینه آب امضا کردند که شامل ۱۲ ماده است که مهم‌ترین آن‌ها تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی دو رود دجله و فرات و تعیین سهم هر کشور از آب این دو رود و تاکید بر اهمیت ارزیابی منابع آبی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار