حسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ر شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: تلاش برای رفع محرومیت و رسیدن به توسعه و پیشرفت یک دغدغه همگانی است و برخی استانهای کشور به دلیل اینکه از محرومیت مزمن رنج میبرند باید برای رسیدن به این هدف تلاش مضاعفی نیز داشته باشند.
او اظهارداشت: وظیفه دارم از همه عزیزانی که در کار توسعه تعلیم و تربیت این استان تلاش میکنند و همچنین خیران بزرگی که حمایت از این امر مهم را بر عهده گرفته اند مراتب قدرشناسی خود را اعلام کنم.
او افزود: اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد میشود و این نابرابری باید از بین جوامع از بین برود تا به سعادت و خوشبختی رسید.
وزیر آموزش و پرورش گفت: همه کشورها توسعه یافته و در حال توسعه در تکاپوی ایجاد موقعیت بهتر هستند؛ برای رسیدن به موقعیتهای بهتر شاخصهای متنوعی مانند تولید ناخالص، میزان اشتغال، وضعیت راهها و بزرگراههارو کشاورزی وجود دارد که شاخصهای معتبری برای نشان دادن اقدامات انجام شده برای کاستن محرومیتها و رسیدن به موقعیت بهتر است.
او ادامه داد: ضمن اینکه کاملا قبول دارم این شاخصها تجلیات توسعه بوده و نمونههایی از رشدیافتگی در یک جامعه است، معتقدم اگر به دنبال یک پیشرفت واقعی و پایدار هستیم باید در لایه پایین تری به مسائل فکر کنیم.
حاجی میرزایی عنوان کرد: یکی از شاخصهای حکمرانی درست دیدن تجلیات و مهمتر از اینها دیدن جنبههایی است که کمتر به چشم میآید، اما در عین حال تاثیرگذاری عمیق و اساسی دارد.
او افزود: یک جامعه به میزان اینکه توجه بیشتری به لایههای پنهان دارد با استمرار توسعه و پیشرفت روبرو خواهد بود و هر چه از لایههای پنهان غافل شویم استمرار پیشرفت و توسعه کاهش خواهد یافت.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای رسیدن به همه شاخصهای ذکر شده نیازمند نهادهای کارآمد هستیم؛ هم دانش بشری و هم دیدگاههای نظری و هم تجربیات انسانی حاکی از این است که کارآمدی نهادها وابسته به کارآمدی جریان یادگیری جامعه است.
او ادامه داد: هر چقدر جریان یادگیری کارآمدتر باشد، نهادهای کارآمدتری خواهیم داشت، هر چقدر نهادهای کارآمدتری داشته باشیم میتوانیم توقع پیشرفت و توسعه بیشتر هم داشته باشیم و محرومیتها را سریعتر رفع کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: خیلی از چیزهایی که در لایه اول وجود دارد با پول قابل دستیابی است، اما با پول قابل استمرار نیست؛ اما در لایه پایین اتفاقاتی میافتد که استمرار و پایداری ایجاد میکند به همین دلیل وقتی درباره محرومیت در سیستان و بلوچستان حرف میزنیم بیش از آنکه از نیاز به فضاهای آموزشی گفته میشود که البته یک نیاز جدی است به یادگیری نیاز داریم که یک نیاز اساسی است.
او بیان داشت: اولین چیزی که باید از آن اطمینان پیدا کنیم این است که هیچ فردی در سیستان و بلوچستان نباشد که فرصت یادگیری در اختیارش نباشد هر فردی که بخواهد به دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم برود باید این امکان برایش فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید این را هدفگذاری کنیم و با قاطعیت بگوییم که احدی از دانشآموزان این استان نیست که آمادگی داشته باشد و در سن تحصیل قرار داشته باشد، اما امکان تحصیل برای او فراهم نباشد.
او تصریح کرد: دست یافتن به این هدف میسرتر است تا اینکه با افزایش۱۰ برابری مشارکت خیران و افزایش ۱۰ برابری تخصیص اعتبارات دولتی و بسیج همه ظرفیتهای استان جوابگوی نیاز فعلی به فضای آموزشی باشیم.
حاجی میرزایی گفت: ضمن اینکه باید از همه ظرفیتها برای رفع نیازها استفاده کنیم باید دغدغه خود را به سطح دیگری ببریم و اطمینان پیدا کنیم هیچ کسی وجود ندارد که در سن آموزش باشد، اما آموزش نبیند، حال این آموزش میتواند حتی در چادر، کپر و یا یک اتاق اجارهای انجام شود.
وی با بیان اینکه اساس نابرابری در قدرت، ثروت، منزلت و موقعیت از نابرابری در فرصت یادگیری ایجاد میشود افزود: وقتی ما قادر نیستیم فرصتهای یادگیری عادلانه توزیع شود قادر نخواهیم بود هیچ چیز دیگری را عادلانه توزیع کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چیز از توزیع عادلانه آموختن و یادگیری حاصل میشود نمیتوانیم تا چند سال دیگر منابع خود را جمع کنیم تا مدرسه بیشتری بسازیم پس تکلیف دانشآموزان فعلی چه میشود؟
او تصریح کرد: بعد از این باید تلاش کنیم دانش آموزان به تجهیزات بهتری دسترسی داشته باشند و از فضای مناسبتر، سیستمهای گرمایشی و سرمایشی استاندارد و خیلی چیزهای دیگر که لازم است، بهرهمند باشند.
حاجی میرزایی اظهارداشت: جامعه برای پیشرفت و برای جهش واقعی نیازمند یادگیری واقعی است؛ باید این فضا را ایجاد کنیم چرا که اگر این فضا محقق شود همه چیز به دنبال آن خواهد آمد.
او افزود: یادگیری یعنی هویت دادن به یک انسان و روی پا قراردادن آن تا بتواند خلاق و سازنده باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما به سیستان و بلوچستان آمدیم تا بنشینیم موضوعات را بررسی کنیم و از هیچ کوششی دریغ نمیکنیم. ما این را دین خود به مردم این استان و همه مردم ایران میدانیم. اولویت ما پر کردن فاصلههای این منطقه با کشور و ایجاد تعادل بهتر در کار است همانطور که در تخصیص نیروی انسانی به این استان سهمیه بیشتری داده شد تا به تعادل نزدیک شویم.
او افزود: رویکرد مدارس شبانهروزی قطعا رویکرد مورد تاکید ما هست و هر چقدر که بتوانیم این کار را انجام میدهیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: در زمینه تامین نیروی انسانی، دانشگاه فرهنگیان و هم برای توانمندسازی نیرویهای انسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تلاش خواهیم کرد.
انتهای پیام/گ