معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی امسال در تولید نهال شناسه دار رتبه اول کشور را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رخ افروز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی با داشتن ۲۶ نهالستان و تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال  برترین استان کشور شد.

او گفت: انواع نهال‌های دانه دار، هسته دار، میوه ریز، میوه خشک و گیاهان دارویی در این نهالستان‌ها تولید می‌شود که بیش از ۵۰ درصد این نهال‌ها به خارج از استان آذربایجان شرقی  و در برخی موارد به کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

او با بیان اینکه شهرستان آذرشهر با تولید ۴۰۰ هزار اصله نهال و شهرستان شبستر با تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال رتبه‌های برتر استان را دارند افزود: در حال حاضر برای اخذ مجوز دو باغ مادری نهال گردو و هسته دار اقدام شده و همچنین ۴ نهالستان گواهی شده در شهرستان‌های شبستر، مرند، میانه و مرکز تحقیقات کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حال احداث است.

او افزود:آذربایجان شرقی به لحاظ کیفیت نظارت بر تولید نهال نیز عنوان برتر کشور را در سال ۹۹ به دست آورده است.

لزوم استفاده باغداران از نهال‌های دارای شناسه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از باغداران خواست از نهال‌های دارای شناسه یا لیبل که اصالت آن مشخص باشد در باغات خود استفاده کنند.

رخ افروز با بیان اینکه باغداران بایستی نهال مورد نیازشان را از نهالستان‌هایی که شرایط فنی و ضوابط مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مجوز تولید نهال را دارند تهیه کنند گفت: نهال‌ها باید دارای گواهی اصالت، بهداشت و سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری‌ها بوده و از لحاظ رشدی دارای یک استاندارد مطلوب باشند.

او به ویژگی‌های نهال استاندارد جهت احداث باغات اشاره کرد و گفت: نهال استاندارد بایستی در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم به ویژه رقم پایه و پیوند مشخص باشد.

رخ افروز با بیان اینکه یک نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت، بیماری، نماتد، بذر علف‌های هرز بوده و از نظر سن باید یکساله و یا دو ساله باشد افزود: نهال‌های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال‌های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند.

او گفت: تولید کنندگان نهال بایستی قبل از عرضه یا فروش، ریشه‌های نهال‌ها را به روش درست و اصولی ضدعفونی کرده و برای ارقام گیاهی که نیاز به رقم گرده زا تلقیح کننده دارند ارقام مناسب را در اختیار باغداران قرار دهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.