توفان شن عبارت است از صعود پر قدرت ماسه و ذرات گرد و غبار بر اثر باد‌های سخت و توفانی که به سمت ارتفاعات به حرکت در می‌آیند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وقوع توفان شن، به عنوان پدیده‌ای طبیعی و اقلیمی در مناطق خشک و نیمه خشک، امری بسیار رایج است. توفان شن یا به عبارت صحیح تر، توفان ماسه، زمانی رخ می‌دهد که ماسه و ذرات گرد و غبار در اثر باد‌های سخت و توفانی با قدرت صعود کرده و به سمت ارتفاعات به حرکت در می‌آیند.

توفان‌ شن اغلب در مناطقی از کویر رخ می‌دهد که فاقد پوشش گیاهی هستند و یا به خاطر استفاده بی‌رویه، زمین پوشش گیاهی خود را از دست داده است. زمین عاری از گیاه و وزش باد‌هایی با سرعت زیاد، مهمترین عوامل شکل گیری این نوع توفان‌ها هستند. بهره‌برداری بی‌رویه از درختان و پوشش گیاهی، وقوع خشکسالی‌های پیاپی و نیز کاهش سطح سفره‌های آب‌های زیرزمینی منجر به گسترش بیابان‌ها و حرکت ماسه‌های روان می‌شود.

این توفان بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که جبهه هوای ناگهانی در حال عبور است یا زمانی که نیروی باد از میزان آستانه خود بیشتر می‌شود و شن و گرد و خاک را در سطح خشک به هوا بلند می‌کند. در جریان توفان شن، ذرات گرد و خاک با حرکت و معلق شدن خود، باعث فرسایش و ساییدگی تدریجی زمین می‌شوند و خاک از محلی بلند شده و در محلی دیگر ته نشین می‌شود.

اقدامات قبل از وقوع توفان شن

قبل از وزش شدید باد از رفتن به نواحی کویری و صحرا خودداری کنید و قبل از رفتن به مناطقی که خطر توفان شن در آنجا وجود دارد، از وضعیت آب و هوا با خبر شوید.

اقدامات حین وقوع توفان شن

خونسردی خود را حفظ کنید. اگر دچار توفان شن شدید در مقابل وزش باد قرار نگیرید. تا پایان توفان، پشت گیاهان، بوته‌ها یا صخره‌ها پناه بگیرید، چشم‌ها، سر، صورت و دهان خود را به طور کامل بپوشانید، ذرات شن می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به چشم‌ها وارد کند. در هنگام تنفس مراقب باشید، چرا که ذرات گرد و غبار به ریه‌ها و سیستم تنفسی انسان‌ها و حیوانات صدمات جدی وارد می‌آورد.

اگر در حال رانندگی هستید؛ سعی کنید در صورت امکان از رانندگی در توفان شن خودداری کنید. به علت کم شدن زیاد شعاع دید باید با احتیاط کامل برانید. داخل خودرو بمانید و بیرون از آن نروید. سر خودروی خود را در جهت وزش باد قرار داده و آن را خاموش کنید.

در صورت انباشته شدن شن‌ها روی خودرو، هر از گاهی از آن پیاده شوید و در حالی که سر و صورت خود را کاملاً پوشانده‌اید، شن و ماسه را کنار بزنید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار