معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در دانشگاه‌های بزرگ کشور گزارش تخلف جعل مدرک، کپی برداری پایان نامه و رساله دیده نشده است.

 

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از جعل مدارک دانشگاهی گفت: سامانه‌ی سجاد و سازوکار‌های مناسبی به منظور جلوگیری از مدارک دانشگاهی طراحی شده تا استعلام مدرک به صورت مرکزی انجام شود که این موضوع اقدامی نسبتا جدید است.

او افزود: علاوه بر این سامانه، سامانه همانند جو نیز ایجاد شده تا جلوی تقلب در نگارش پایان نامه و رساله‌ها را بگیرد که اجرای هر دو نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها با وزارت علوم است.

رحیمی با بیان اینکه باید محیط علمی ما سالم و عاری از هر نوع تخلف باشد،  ادامه داد: بر مسئله جلوگیری از تقلب تاکید زیادی داریم، ولی باید تاکید کنیم که در دانشگاه‌های بزرگ ما که بار اصلی علمی کشور بر  دوش آنهاست اصلا گزارش تخلف جعل مدرک و یا کپی برداری پایان نامه و رساله دیده نشده است.  

رحیمی شعرباف ادامه داد: تخلفات جعل مدرک و پایان نامه  و رساله  که بخواهد کپی برداری شود در دانشگاه‌های خوب و بزرگ نداریم و شاهد مدعای ما این است که اگر این اتفاقات می‌افتاد به توفیقات بین المللی دست پیدا نمی‌کردیم.  

او افزود: تقلب و جعل علمی مشکل همه کشور‌ها است. جعل مدرک در آمریکا و چین هم وجود دارد، ولی شدت و ضعف آن ها متفاوت است.  

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: گاهی می‌بینیم اساتیدی مطرح  در سطح بین المللی مقالاتشان به دلیل تقلب و کپی برداری برگشت می‌خورد، ولی این مسئله در کشور ما به هیچ وجه پذیرفته نیست.  

رحیمی درباره شرایط اکسپ مقالات با توجه به تحریم‌ها اظهار کرد: شرایط اکسپت مقالات در شرایط تحریم سخت نشده است البته به صورت موردی داشته ایم که برخی مقالات ما اکسپ نمی‌شوند.  

به گفته‌ی معاون وزیر علوم، دو دانشگاه ما را آمریکا رسما تحریم کرده است و معنایش این است که چاپ پژوهگران ما در این دو دانشگاه  آن هم در برخی ژورنال‌ها مشکل است، اما خوشبختانه همین دانشگاه‌ها هم فعالیت پژوهشی شان بیشتر از سال ۹۸ شده است.  پژوهش‌های ما کم نشده و تحریم‌ها مانع رشد آن ها نشده است و در این زمینه همه آمار‌ها نشان از بهتر بودن رشد کمی و کیفی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ دارد.  


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
پایان نامه های دانشکده حقوق تهران مرکزی یک موضوع توسط بیست و یک دانشجو ی ارشد با راهنمایی یک استاد راهنما !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مصیبت همینجاست ، طرف فقط با پرداخت پول در دانشگاهها کوچک و آزاد و پیام نور میاد دکتری میگیره . خیلی راحت عضو هیئت علمی میشه ، بعد قانون میده جذب دانشجو باید با تشخیص من باشه ! امتحان علمی چیه ! مثل همون وزیر آموزش وپرورش که عقده کنکور پزشکی را داشت و نتونست قبول بشه . اومد طرح داد کنکور چیه ! باید جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تقلب در امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد مشهود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
جعل پایان نامه نداریم ؟؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دانشگاه آزاد پر است .
Iran (Islamic Republic of)
بی استعداد
۲۳:۴۴ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
چرا گزارش از اینکه اساتید چه جوری استعداد ادامه تحصیل دکتری رو تشخیص میدن رو نذاشتید.
جای دوری نمیره...بگیرید این گزارشو!!!
بابا این استعداد چیه من ندارمش؟!!!؟؟؟؟!!!
آخرین اخبار