روانشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس استان بوشهر از والدین خواست با مدیریت هیجانات فرزندان نوجوان خود کمک کنند چهارشنبه سوری با شادی و بدون خطر سپری شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عبدالصالح خزائی روانشناس مرکز مشاوره آرامش پلیس استان بوشهر گفت: چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی است و این جشن آمیزه‌ای از رسوم متفاوت در قومیت‌های مختلف کشور است؛ آیین‌هایی مانند کوزه‌شکنی، قاشق‌زنی، فال‌گوشی و گره‌گشایی، شاهنامه‌خوانی، شال‌اندازی، اسفند دود‌کردن و نمک‌گرداندن. 

او ادامه داد: شاد بودن اتفاق خوبی است و یکی از نیاز‌های فطری بشر است. نوجوانان و جوانان به لحاظ داشتن نیروی مضاعف مترصد فرصتی هستند که شادی و نشاط خود را اظهار و انرژی خود را تخلیه کنند، اما امروزه خیلی از این سنت‌ها به فراموشی سپرده شده است و به جای آن نوجوانان و جوانان به استفاده از مواد‌محترقه خطرناک، بمب‌های دست‌ساز و ترقه‌های غیر‌استاندارد و کار‌های خطرناک روی آورده‌اند.

این روانشناس با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت هیجانات نوجوانان و جوانان، افزود: هیجانات و احساسات می‌توانند نقش بسیار مهمی در واکنش‌ها و رفتار‌های ما داشته باشند؛ اما هیچ‌گاه آموزش نمی‌بینیم که چطور آن‌ها را بشناسیم و مدیریت کنیم و سپس به نحو شایسته به فرزندان انتقال دهیم، زیرا رفتار والدین و اطرافیان نزدیک به به وسیله کودکان تقلید می‌شود.


بیشتر بخوانید


خزائی تاکید کرد: اداره و کنترل هیجانات به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب آن‌ها نیست بلکه به معنای ابراز آن‌ها بدون آسیب رساندن به خود و دیگران است.

او عنوان کرد: مهارت مدیریت هیجانات، فرد را قادر می‌سازد تا هیجان‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، تاثیر آن‌ها را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان‌های مختلف نشان دهد. همچنین در موقعیت‌های تهدید‌کننده و خطرناک رفتار مناسبی از خود بروز می‌دهد.امروزه کسانی را که توانایی استفاده از هیجانات به نفع خود و روابط‌شان داشته باشند، دارای هوش هیجانی می‌دانند.

این روانشناس بیان کرد: والدین نباید احساسات فرزند نوجوان‌ را کنترل کنند بلکه باید آن را مدیریت کنند زیرا هر وقت احساسات فرزندان کنترل شود، در آن‌ها محدودیت ایجاد می‌شود و وقتی احساسات محدود شود، به صورت رفتار ناسالم خود را نشان می‌دهد.

توصیه‌هایی برای والدین در چهارشنبه سوری

خزائی گفت: برای بالا‌بردن امنیت و مدیریت هیجانات (هوش هیجانی) فرزندان نوجوان در چهارشنبه سوری امسال خوب است این موارد مد نظر قرار گیرد:

والدین در شب چهارشنبه‌سوری ابتکار عمل به خرج داده و برای فرزندان برنامه‌ای متفاوت تدارک ببینند و سعی کنند فرزندشان را از محیط‌های مخاطره‌آمیز دور کنند و جایگزین‌های بهتر را برای راضی نگه‌داشتن آن‌ها مهیا سازند.

فرزندانتان را همراهی کنید. سعی کنید به او نزدیک شوید و مراقب باشید هیجانات آن‌ها از مسیر صحیح خارج نشود.

شیوه‌های سالم ابراز شادی را به آن‌ها یاد دهید. مواظب باشید سرگردان هیجان‌های مختلف نشوند و به آن‌ها متذکر شوید رفتار‌هایی که برای دیگران مزاحمت و یا خطر ایجاد می‌کنند، شادی محسوب نمی‌شوند.

با توجه به اقدامات خطرناک بعضی از افراد و احتمال مصدومیت و مجروحیت، به صورت مستقیم روی رفتار فرزندان نوجوان نظارت داشته باشید.

در عین مهربانی و اقتدار، آسیب‌های احتمالی (مواد محترقه) را به فرزندانتان گوشزد کنید.

به یاد داشته باشیم که بزه و جنایت از احساس ضعف، احساس ناکامی، خود‌ارزشمندی پایین و احساس تحت‌کنترل بودن به وجود می‌آید.

پرخاشگری، آتش‌زدن و انجام اعمال خطرناک جانشین احساس محترم بودن می‌شود. در خانواده کسانی که مورد احترام قرار می‌گیرند و دارای عزت‌نفس هستند نیازی به پرخاشگری و انجام اقدامات منفی برای قدرتمند‌شدن و احساس بزرگی ندارند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.