فرمانده بزرگ‌ترین عملیات هوایی جهان و فهرست تسلیحات صادراتی ایران از جمله اخبار پربازدید حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران جوان در مهر ۹۹ هستند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه دفاعی امنیتی در مسائل مختلف منطقه و موضوعات نظامی در یکسال گذشته گزارش‌های متنوعی را تهیه کرده که در بسته‌های خبری آتی به مرور پربازدید‌های این گزارش‌ها می‌پردازیم.

مهر 99

ذوالفقار ایرانی؛ آماده نبرد با نیرو‌های فرامنطقه‌ای

پروژه ساخت تانک بومی ذوالفقار که نخستین پروژه ساخت یک تانک در نیرو‌های مسلح کشورمان است، در ابتدای دهه ۷۰ شمسی کلید خورد. تا کنون ۳ نسل از تانک ذوالفقار در سازمان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است.  (بیشتر بخوانید)

مهر 99

شهید ایستاده هوانیروز ارتش کیست؟

در این اوضاع که دشمنان از توطئه خود در انحلال ارتش ناامید شده بودند، تلاش کردند تا با ایجاد و تحریک گروهک‌های ضد انقلاب و تروریستی جدایی طلب علاوه بر ایجاد آشوب در کشورمان بخش‌هایی مانند کردستان، خوزستان، گنبد و آذربایجان را از کشورمان جدا کنند. اینجا بود که ارتش وارد میدان شد و با نیرو‌های زمینی و هوایی خود به جنگ با ضد انقلاب در مناطق ذکر شده رفت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به عنوان یک نیروی تازه تاسیس با بسیج مردم به یاری ارتش آمد تا بخشی از باری که روی دوش ارتش بود را بردارد. هوانیروز یکی از یگان‌هایی بود که با پشتیبانی از یگان‌های پیاده نیروی زمینی نقش موثری در مبارزه با ضد انقلاب داشت. هوانیروز در این راه شهدایی هم تقدیم انقلاب و کشورمان کرده است که یکی از این شهدا به شهید ایستاده هوانیروز معروف شده است. (بیشتر بخوانید)

مهر 99

چرا پای پهپادهای انتحاری و راکت‌های جنگ قره‌باغ به ایران باز شد؟

مهرماه سال گذشته بود که آتش درگیری‌ها بین کشور‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ شعله ور شده و این دو کشور در این منطقه درگیر هستند. طرفین در این درگیری‌ها از ادوات مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این ادوات پهپادهاست که هر دو کشور هم از آن‌ها بهره می‌برند.

یکی از موضوعاتی که در این درگیری‌ها مهم و حائز اهمیت است، فرود آمدن راکت‌های طرفین درگیر و یا ورود پهپاد‌های آن‌ها به داخل مرز‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور هم مرز با آن هاست؛ اما طبق اصول نظامی و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی در دوران کنونی وقوع خطای نظامی آن هم به مراتب متعدد کمی دور از باور است.(بیشتر بخوانید)

مهر 99

تکاوران ارتش چگونه ۳۴ روز مقابل ارتش بعث در خرمشهر ایستادند؟

یک نکته که در مورد جنگ تحمیلی رژیم بعثی به جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد، اصل غافلگیری بود. نیرو‌های ارتش بعث صدام در روز نخست جنگ تحمیلی نیرو‌های کشورمان را غافلگیر کرده و تا عمق خاک کشورمان پیشروی کردند، غافلگیری‌ای که زیاد هم به طول نینجامید و رزمندگان ایرانی به خود آمده و ایستادگی کردند؛ یکی از مقاومت‌هایی که هنوز هم به خوبی برای مردم کشورمان روشن نشده، مقاومت ۳۴ روزه تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در خرمشهر با دستان خالی در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح صدام بود. (بیشتر بخوانید)

مهر 99

سفیر ۷۴، تانکی که قدرت زرهی ایران را به رخ جهان کشید

تانک سفیر ۷۴ در رده تانک‌های اصلی میدان نبرد قرار می‌گیرد که ساخت سازمان صنایع دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشورمان است و از سال ۱۳۷۴ تاکنون در خدمت نیرو‌های مسلح ایران قرار دارد. ابعاد این تانک عبارتند از ۶/۴۵ متر طول، ۳/۳۷ متر عرض و ۳/۳۷ متر ارتقاع که ظرفیت نشستن ۴ نفر خدمه را در خود دارد.

سلاح اصلی یا توپ تانک تی ۵۵؛ توپ ۱۰۰ میلی متری است که این توپ در تانک سفیر ۷۴ به توپ ۱۰۵ میلی‌متری آمریکایی ام ۶۸ تغییر پیداکرده است و مهماتی که شلیک می‌کند توان نفوذ در زره‌هایی با ضخامت ۶۰۰ میلی متری را دارند. ویژگی خاص این توپ قابلیت شلیک ضد تانک روسی‌ای تی ۱۰ (AT-۱۰/ Bastion) است که برد آن در حدود ۴ کیلومتری تخمین زده می‌شود. سیستم کنترل آتش این تانک ساخت شرکت اسلوونیایی فونتانا و مدل EFCS-۳ نام دارد. این در حالی است که تانک تی ۵۵ فاقد هر گونه کامپیوتر و سیستم کنترل آتش است که دقت شلیک این توپ را در حدود ۲ کیلومتر با ۸۰ درصد احتمال موفقیت در اصابت به اهداف خود رسانده است.  (بیشتر بخوانید)

مهر 99

حسن آمریکایی؛ غواص عملیات کربلای چهار که رفت و دیگر نیامد

سن فاتحی (معروف به حسن سرطلا یا همان حسن آمریکایی) متولد بیشتم شهریور ماه ۱۳۴۸ و از بچه‌های گردان غواصی حضرت یونس لشکر ۱۴ امام حسین (علیه السلام) اصفهان بود. حسن فرزند پنجم خانواده بود که در نجف اشرف به دنیا آمد؛ وقتی او دو ساله بود، در سال ۱۳۵۰ خانواده او را عراق بیرون کردند. محل موقت زندگی همه اخراجی‌های عراق در جیرفت بود که در چادر زندگی می‌کردند. مادرش می‌گوید که به قدری جمعیت زیاد بود که یک بار حسن را گم کردم و بعد از ساعتی در پشت بلندگو اعلام کردند که «بچه‌ای با مو‌های طلایی پیدا شده، خانواده اش بیایند و او را تحویل بگیرند». (بیشتر بخوانید)

مهر 99

رونمایی از پهپادهای رزمی جدید نیروی زمینی ارتش تا پایان امسال

امیر حسن نژاد درباره اینکه آیا نیروی زمینی ارتش برای رونمایی از پهپاد‌های جدید خود تا پایان امسال برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: در ابتدای سال ۹۹ یعنی ۲۹ فروردین اعلام کرده بودیم که از حوزه‌های شناسایی عبور کرده‌ایم و به دنبال این هستیم تا به پهپاد‌های انتحاری، رزمی، جنگالی و فاوا دست پیداکنیم. در همین راستا هم در صدد هستیم تا از پهپاد‌های رزمی جدید نیروی زمینی ارتش تا پایان سال رونمایی کنیم. (بیشتر بخوانید)

مهر 99

شهید نماز هوانیروز ارتش کیست؟

هوانیروز ارتش که نقش مهمی در پشتیبانی از نیروهای زمینی حاضر در صحنه نبرد داشت، در راه دفاع از کشورمان علاوه بر رشادت های گوناگون و موثر شهدای بسیاری را هم تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده است. یکی از این شهدا به شهید نماز هوانیروز ارتش معروف شده است که در ادامه با این شهید بزرگوار آشنا می شویم.(بیشتر بخوانید)

مهر 99

حالا که تحریم‌ها تمام شد، کدام تسلیحات ایرانی صادر می‌شوند؟

آمریکا در سال‌های اخیر به ویژه پس از خروج از برجام سعی کرد تا تحریم‌هایی که ایران توانسته بود با توافق برجام از بخشی از آن‌ها رهایی پیدا کند را با فشار دوباره علیه کشورمان اعمال کند؛ اما ایران توانست با استفاده از دیپلماسی فعال و ادله حقوق بین الملل در برابر این فشار‌ها مقاومت کند و آمریکا را کم کم به زانو در بیاورد. البته ناکامی آمریکا در این موضوع بسیار واضح و مشهود است؛ چراکه چند وقت قبل که طرح بازگرداندن قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران جدی شده بود، اعضای شورای امنیت با آن مخالفت کردند و این طرح ناکام ماند.

لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که روز ۲۷ مهرماه محقق شد بیش از اینکه راه ایران را برای خرید تجهیزات و تسلیحات باز کند، این امکان را به ایران می‌دهد تا با استفاده از این شرایط دستاورد‌هایی که در سال‌های تحریم به دست آورده را به کشور‌های دوست و هم پیمان خود صادر کند. ایران در سال‌های اخیر در حوزه‌های دریایی، زمینی، پدافندی و هوایی به دستاورد‌های خوبی دست پیداکرده است. زیردریایی‌های غدیر و فاتح، خودرو‌های تاکتیکی طوفان و رعد، جنگنده‌های کوثر و یاسین، رادار‌های قدیر و آرش، سامانه‌های پدافندی باور ۳۷۳ و سوم خرداد و انواع موشک‌های بالستیک کوتاه برد، میان برد و بلندبرد تنها گوشه‌ای از دستاورد‌های ایران در حوزه دفاعی است.(بیشتر بخوانید)

مهر 99

کدام خلبان ارتش در دفاع مقدس ناجی سرپل ذهاب شد؟

همان طور که این شب‌ها در سریال ایلدا در شبکه اول سیما مشاهده می‌کنیم، ارتش بعث به شکل غافلگیرکننده به کشورمان حمله کرد و قصد داشت تا به سرعت ایران را تصرف کند. اما ارتش به گفته فرماندهانش از یک سال قبل حمله احتمالی رژیم بعثی را با توجه به رصد تحرکات در پاسگاه‌های مرزی ایران و عراق پیش بینی می‌کرد و به مسئولان نیز هشدار داده بود. بنی صدر که در آن روز‌ها علاوه بر سمت ریاست جمهوری منصب فرماندهی کل قوا را هم برعهده داشت، هیچ واکنشی به این گزارش‌ها نشان نمی‌داد.

چندی نگذشت که ارتش بعثی پیشروی زمینی خود را از طریق مرز‌های غرب کشور آغاز کرد. یکی از نقاطی که ارتش بعثی به سرعت پیشروی کرد، سرپل ذهاب و قصر شیرین بود و یکی از نقاط مورد توجه برای ارتش بعثی علاوه بر پادگان‌های پیاده، پادگان هوانیروز بود. غافل از اینکه شیران دلاوری همچون شیرودی، کشوری، درخشان، سهیلیان و بسیاری دیگر از خلبانان تیزپرواز هوانیروز ارتش در آن جا منتظر بودند تا دشمن بعثی کوچک‌ترین خطایی انجام دهد تا با بالگرد‌های کبرای خود پاسخی فراموش نشدنی به آن‌ها بدهند. یکی از این خلبانان شهید ارتش نقش مهمی در نجات سرپل ذهاب از چنگال رژیم بعثی داشت.(بیشتر بخوانید)

مهر 99

کدام تانک ایرانی قابلیت دور در جا را دارد؟

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر کار ارتقا بر روی این تانک را انجام داده که تعویض موتور، تعویض محفظه سوخت و شاسی تانک، افزایش توانمندی در برابر موشک‌های ضد زره و هدف گیری لیزری از جمله این اقدامات بوده است.

یکی از بهینه سازی‌هایی که ایران بر روی این تانک انجام داده، در قسمت موتور تانک چیفتن است که با تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشورمان موتور V ۸۴ را جایگزین موتور قبلی آن کردند. خصوصیت موتور‌های V ۸۴ این است که با تولید قدرت ۸۴۰ اسب بخار برای تانک سنگین وزن مبارز، به این تانک کمک می‌کند تا در میدان‌های نبرد سریع‌تر حرکت کند. این موتور همان موتوری است که در تانک‌های T ۷۲ ایران نیز استفاده شده است.(بیشتر بخوانید)

مهر 99

ابو وهب ایرانی؛‌ نابغه جنگ‌های نامنظم که کمر داعش را شکست

حدود یک دهه قبل بود که پرچم‌های مشکی در کشورهای عراق و سوریه به اهتزاز در آمدند؛ پرچم‌های یک گروه تروریستی مخوف که به صغیر و کبیر رحم نمی کردند؛ داعش گروهی بود که حتی به قوانین حاضر در بین تروریست‌ها هم پایبند نبود. آنها با کمک یاران غار خود مثل آل‌سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشرفت های چشمگیر و تندی را در عراق و سوریه داشتند و حتی پایشان به لبنان و مصر و لیبی هم باز شد.

اما این تازه ابتدای ماجرا بود. کم کم یاران سوریه و عراق در جبهه مقاومت مثل ایران و لبنان و روسیه وارد میدان شدند و روزهای قشنگ تروریست ها رو به افول نهاد. امروز این تفکر سبب بیداری نیرو‌های مردمی در یمن نیز شده و هر روز محور مقاومت در حال گسترش در تمام منطقه است. جمهوری اسلامی ایران نقش بسیار پر رنگی در حمایت و تشکیل جبهه مقاومت دارد و در این راه حججی‌های زیادی را تقدیم کرده است؛ مثل حا ج حسین همدانی، سردار الله‌دادی، محمدرضا دهقان، امیر سیاوشی و بسیاری شهدای دیگر که نامی پر معنا دارند؛ مدافعان حرم. یکی از شهدای مدافع حرم توانست تا کمر داعش را بشکند. (بیشتر بخوانید)

مهر 99

کدام فرمانده ارتش؛ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ جنگ‌های هوایی جهان را طراحی کرد؟

جواد فکوری در دی ماه سال ۱۳۱۷ در محله چرنداب کوی شرکت در تبریز به دنیا آمد. نقش او در خنثی کردن ماجرای حزب خلق مسلمان در تبریز زمانی که فرماندهی پایگاه دوم شکاری را برعهده داشت، بسیار حساس بود و او توانست با منسجم کردن نیرو‌های متعهد پایگاه و همکاری برادران انجمن اسلامی، توطئه دشمنان را نقش بر آب سازد. خلبان جواد فکوری از فرماندهان شجاع و دارای نبوغ نظامی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که نام ماندگار و جاودان در تاریخ نیروی هوایی ایران دارد.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار