اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرد که در سال جاری میزان صادرات این کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرد که در سال جاری میزان صادرات این کشور نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های این نهاد که تا پایان ماه قوس/ آذر سال جاری بررسی شده، نشان می‌دهد که ارزش صادرات افغانستان در سال مالی ۱۳۹۹ به ۷۷۶ میلیون دالر رسیده، در حالی که این رقم در سال گذشته، یک میلیارد دالر بوده و این یک کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

امین بابک، رئیس اطلاعات و روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، افزایش ناامنی و سیاست مبهم دولت را در کنار همه‌گیری ویروس کرونا از دلایل اصلی کاهش میزان صادرات افغانستان عنوان کرده و گفت که میوه‌های خشک و تازه در جایگاه نخست فهرست کالاهای صادراتی کشور قرار داشته و این بی‌پیشینه بوده است.

فواد احمدی، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت نیز گفت: «با اینکه به دلیل گسترش ویروس کرونا، برخی شرکت‌ها با رکود مواجه شده‌اند، اما برنامه‌های تازه وزارت صنعت و تجارت برای حمایت از این فابریکه‌ها و تاجران که متضرر شده‌اند، در حال اجرا است.»

بر اساس معلومات اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، بیش از نصف کالاهای تجارتی افغانستان در یکسال گذشته به هند صادر شده که از مجموع ۷۷۶ میلیون دالر صادرات افغانستان در سال جاری، به ارزش ۴۰۵ میلیون دالر به هند، ۲۱۱ میلیون دالر به پاکستان و متباقی آن به کشورهای دیگر بوده‌است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار