نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساماندهی بافت قطعا نیازمند بودجه ملی است وهمه مسئولان استانی در سطح ملی کمک کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،  حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در این استان در بازدید از بافت تاریخی دهدشت گفت: برای احیای آثار تاریخی بافت قدیم دهدشت بخش خصوصی متعهد وارد عمل شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی این مجموعه را نماد تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشته این دیار خواند و افزود: ساماندهی و احیای بافتی که سابقه تاریخی ما و با توجه به وجود آثار تاریخی متعدد در این بنا حیف است بگذاریم این گنج ارزشمند خاموش باشد و از بین برود.

او با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای ساماندهی این بافت تاریخی آغاز شده است، گفت: معتقدم بخش خصوصی در این زمینه باید فعال شود و تأیید و تأکید می‌کنم میراث فرهنگی ابنیه بافت را در اختیار سرمایه‌گذاران متعهد قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: بازار بزرگ بافت کم نظیر است اگر احیا شد مجموعه بزرگی خواهد شد که بازدیدکنندگان زیادی نیز خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان به قدمت درب شناسایی شده یکی از امامزادگان بافت اشاره کرد و افزود: این اثر که به سرقت رفته بود سال‌های گذشته در موزه تهران کشف شد و قدمت آن به دوره دیلمیان برمی‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه اعتبارات استانی جوابگوی احیا و ساماندهی این مجموعه گسترده نیست، ادامه داد: ساماندهی بافت قطعا نیازمند بودجه ملی است وهمه مسئولان استانی در سطح ملی کمک کنند.

صفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این سفر از حضور بخش خصوص برای ساماندهی بافت استقبال کرد و گفت: به زودی کار ساماندهی بافت آغاز می شود و از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه استقبال میکنیم.

سرمایه گذار بافت تاریخی دهدشت هم گفت: با توجه به قرار داد منعقد شده با وزارت میراث فرهنگی، کاروانسرا، محوطه مقابل این بنا و حمام سنتی کهیار به مدت ۱۹ سال به ما واگذار شده و قرار است ۱۰۰ میلیارد ریال در دو فاز در این بافت سرمایه گذاری کنیم.

مجید اندرزیان افزود: بر اساس قرارداد و مطالعات صورت گرفته، کاروانسرا به هتل سنتی بومگردی، محوطه کاروانسرل به محل هایش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و حمام سنتی نیز به مرکز طب سنتی و و سفرخانه سنتی تبدیل خواهد شد.

او گفت: در حال حاضر کار مطالعات، بررسی زیرساخت‌ها و آسیب شناسی این بنا‌ها در حال انجام است که کارشناسان تاریخی مجربی از استان‌های مختلف کشور این کار را انجام میدهند و این کار ۴ ماه به طول می‌انجامد.

اندرزیان افزود: بعد از مرحله مطالعات و آسیب شناسی، فرآیند اجرا و مرمت بنا‌ها آغاز میشود که پیش بینی میشود این مرحله حدود ۲ سال زمان ببرد.
وی بیان کرد: با تکمیل این بنا‌ها سعی داریم تا این میراث ماندگار که نوستالژی مردم این منطقه و تاریخ این خطه است را به داخل و خارج از کشور معرفی کنیم تا علاوه بر معرفی تمدن این مرز و بوم به نقاط مختلف دنیا، رونق اقتصادی نیز در شهرستان ایجاد شود.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.