میانگین وزنی بارش از ابتدای سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ به ۸۹ میلی متر رسیده که نسبت به بلند مدت ۱۶ درصد کاهش و نسبت به مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمیدرضا خورشیدی مدیرکل هواشناسی استان اصفهان  گفت : در پاییز و زمستان شاهد کاهش فعالیت سامانه‌های جوی بروی استان بویژه در مناطق غرب و سرچشمه‌های آبی زاینده رود بودیم، بطوریکه در حال حاضر مقدار بارش ایستگاه کوهرنگ ۷۴۰ میلی متر گزارش شده که نسبت به بلند مدت ۳۰ درصد کمتر بوده است.

او در خصوص پیش بینی وضعیت جوی دو هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰ گفت: براساس خروجی مدل‌های پیش بینی در نیمه اول فروردین شاهد ناپایداری‌های جوی به صورت رگبار‌های بهاری گاهی همراه با وزش شدید باد خواهیم بود.

خورشیدی با اعلام اینکه عمده بارش‌ها در نیمه غربی و جنوب غرب استان به وقوع خواهد پیوست اظهار کرد: به سبب کاهش رطوبت فعالیت این سامانه‌ها در سطح استان با وزش باد شدید همراه خواهد بود که در نواحی شمال، شرق و جنوب استان شرایط وقوع طوفان لحظه‌ای همراه گرد و خاک محلی انتظار می‌رود بطوریکه سرعت باد ممکن است سبب آسیب به تاسیسات شهری نیز گردد.

او با اشاره به کاسته شده ناپایداری‌ها در نیمه دوم فروردین مجموع بارش در این ماه را کمتر از نرمال خواند و اضافه کرد : دما طی اوایل فروردین ماه شرایط افزایشی فراتر از نرم بویژه در حداکثر ۳ تا ۴ درجه دارد و بتدریج در هفته دوم از میزان آن کاسته شده و دما به حالت نرمال خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی استان با اعلام این خبر که کاسته شدن دما در هفته دوم ممکن است شرایط را برای سرمازدگی شکوفه‌های بهاری فراهم کند افزود: بدیهی است با توجه به متغیر بودن فعالیت سامانه‌های جوی بویژه در فصل بهار، کشاورزان و هم استانی‌های عزیز هشدار‌های زرد و نارنجی اداره کل هواشناسی استان اصفهان را که ۴۸ ساعت قبل از وقوع صادر می‌شوند را جدی بگیرند و به محض دریافت این هشدار‌ها تدابیر لازم برای مقابله و کاهش خسارت‌های احتمالی را داشته باشند.

انتهای پیام/س


 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.