رئیس سازمان صنعت و معدن سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده واردات برخی از اقلام خوراکی آزاد شد.

شهرکی  رئیس سازمان صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  گفت: طی پیگیری‌های ۶ ماه گذشته   یکی از مشکلات حوضه‌ی تجارت خارجی ما تعهدات ارزی بوده که پیله بر و بازرگانان به جهت صادرات انجام شده گرفتار بودند و امکان برگشت ارز را نداشتند و بیش از ۳ هزار کارت پیله بر به تعلیق شده بود که این شرایط را برای مرزنشینان استان ما بسیار سخت کرده بود.

شهرکی افزود: طی جلسات متعددی که با وزیر و معاون وزیر کشور و سفر‌های که به استان دعوت کرده بودیم اعضای  کار گروه ماده ۱۲ شورای ساماندهی مبادلات مرزی نهایتا پیشنهادی از سوی وزارت صنعت استان با امضای استاندار  به وزیر صنعت و معدن در جلسه دولت مطرح شد که مصوبه‌ای را هیئت وزیران ابلاغ کردند که تقریبا تمام موانع پیش روی تجارت خارجی را مرتفع کردند.

او گفت: یکی از مصوبات که درقبال صادرات پیله بران مرزنشینان و تعاونی مرزنشین که در سال‌های ۹۷٫۹۸و ۹۹ تعهد ارزی دارند که از محل واردات میوه‌های گرمسیری مانند نارنگی، چای، برنج، دانه‌های روغنی وگوشت گوساله و دام زنده مصوب شده که وارد کشور کنند و رفع تعهدات ارزی شود.

شهرکی بیان کرد: این اقدامات از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می شود که عمدتا شامل مرزنشنینان می شود و کارت‌های این مرزنشینان به صورت یکطرفه براساس ضوابط تعلیق می کنیم تا بتوانند واردات را انجام دهند.

او گفت: کارت‌های مهلت گذشته این مرزنشینان در واقع تا پایان ۱۴۰۰ به صورت اتومات تمدید شده وطبق مصوبه‌ی بعدی که ابلاغ کردند عوارض واردات کالا‌های بازارچه شرقی کشور ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و کالا‌ها مشخص شده و بالغ بر۵۰۰ تن نارنگی وارد شده که به تنظیم بازار کشور یا استان کمک خواهد کرد و سایر اقلام دیگر نیز در دستور کار تجار است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار