هیئت چینی در گفتگو با تلویزیون مرکزی این کشور اعلام کردند آمریکا اصول دیپلماتیک را در گفتگو‌های آلاسکا نقض کرده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، هیئت چینی در مصاحبه با تلویزیون این کشور اعلام کرد مقامات آمریکایی که در گشایش گفتگو با هیئت چینی در آلاسکا اظهارات طولانی بیان کردند، رفتار «مهمان نوازانه ای» نداشتند و اصول دیپلماتیک را نقض کردند.

مقامات هیئت چینی به تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) اعلام کردند چینی‌ها «با صداقت» برای گفتگو‌هایی آمدند که در شهر «انکوریجِ» آلاسکا برگزار شد و از قبل برنامه ریزی شده بود؛ اما به گفته یکی از مقامات، «طرف آمریکایی، که اول گفتگو را آغاز کرد، بسیار فراتر از زمان اختصاص یافته برای اظهارات آغازین صحبت کرد، سیاست‌های داخلی و خارجی چین را هدف اتهامات و حملات غیرمنطقی قرار داد و تحریک به مشاجره کرد. این راه رفتار با مهمان نیست و ناقض اصول دیپلماتیک است.

یانگ جیچی، دیپلمات بلندپایه و وانگ یی، وزیر خارجه چین برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در آلاسکا به سر می‌برند. این نخستین گفتگوی حضوری مقامات بلندپایه دولت بایدن با مقامات چینی است.

پیشتر خبرگزاری انگلیسی رویترز از ادعای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه چین نظم فعلی جهان را تهدید می‌کند، خبر داده بود. وی طی اظهاراتی همانند سایر مقامات غربی از تعبیر نظم قانون محور جهانی و تهدید آن از سوی چین سخن گفت و مدعی شده بود که این کشور می‌تواند یک عامل خطرزا در این راستا محسوب شود.

بلینکن طی این مذاکرات در مقابل وزیر خارجه چین به توصیف نگرانی‌های واشنگتن پیرامون اقدامات چین در «سین‌کیانگ»، هنگ‌کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا پرداخت.

همچنین یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین نیز طی این مذاکرات با تاکید بر اینکه پکن قویا با مداخله آمریکا در امور داخلی چین مخالف است، گفته بود: در حقیقت آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود بمنظور تحت فشار قرار دادن کشور‌های دیگر استفاده می‌کند.

وی در ادامه افزوده بود: واشنگتن با سوء استفاده از مفاهیم امنیت ملی، آینده تجارت بین المللی را تهدید می‌کند.

این دیپلمات ارشد چینی، با بیان اینکه سیاه پوستان آمریکایی در این کشور سلاخی می‌شوند، گفته بود: حقوق بشر در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد و این کشور می‌تواند در این زمینه بهتر عمل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار