تحلیل‌گر مسائل کلان اقتصادی گفت: بخشی از شرایط امروز اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌های بین المللی بوده و بخشی از آن مربوط به دلیل نواقص درون دستگاه های اجرایی کشور است.

ایمان اسلامیان کارشناس اقتصادی و تحلیل‌گر مسائل کلان اقتصادی در گفت وگو  با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  لزوم توجه به برنامه ریزی در شاخص‌های توسعه ای کشور گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور عدم اجرای برنامه توسعه است، بر اساس گزارش دیوان محاسبات ۳۵ درصد از احکام توسعه در کشور اجرا شده است و این زنگ خطر محسوب می‌شود اینکه چرا برنامه‌های توسعه در کشور ما به هدف خود نمی‌رسد جای بررسی دارد.

او افزود: در ایران با وجود اینکه سابقه ۷۰ سال در حوزه برنامه ریزی توسعه وجود دارد چرا تاکنون کشورمان در رسیدن به شاخص‌های مورد نظر موفق نبوده است به عنوان نمونه بر اساس سند چشم انداز توسعه ابلاغی رهبری قرار بوده است در سال ۱۴۰۴ کشور اول از نظر توسعه به خصوص در حوزه شاخص‌های اقتصادی باشیم.

او ادامه داد: بخشی از شرایط امروز نتیجه تحریم‌های بین المللی است ولی بخشی از آن به دلیل نارسایی‌ها و نواقصی است که درون دستگاه اجرایی کشور و برنامه ریزی کشور وجود دارد.

کارشناس اقتصاد کلان تصریح کرد: قرار بود کشورمان در سال ۱۴۰۴ در میان ۲۴ کشور کشور اول منطقه در مولفه‌های اقتصادی باشد، در حال حاضر رتبه هجدهم را در اختیار داریم. در تولید ناخالص داخلی رتبه دوازدهم در منطقه را داریم. در کشور ما برنامه‌های توسعه و پیشرفت تشریفاتی هستند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:باید برنامه توسعه مهم‌ترین متن اجرایی کشور در نظر گرفته شود. کشور ما برنامه‌های توسعه را از بسیاری از کشور‌هایی که در مولفه‌های اقتصادی موفق هستند زودتر شروع کرده اما تاکنون عمده برنامه‌های توسعه در کشور به هدف نرسیده است. باید مشکل یابی کرد و دلایل پیشرفت را مورد مطالعه قرار داد.

او گفت: مشکلات مربوط به توسعه در کشور مزمن هستند که حل نشده باقی مانده اند. یکی از دلایل نبودن شاخص‌های پایش میزان پیشرفت است همچنین دستگاهی که به صورت مستند مقوله پیشرفت را پایش و الگو‌های منفی را گوشزد کند وجود ندارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار