رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: عملیات مرمت پل باستانی این شهرستان در ایام نوروز ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

مهدی چناری رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: به منظور مرمت قسمت‌های آسیب دیده پل باستانی این شهرستان، کارگاه مرمت این پل تاریخی و ارزشمند در حال تجهیز است.

او با اشاره به برچیده شدن قسمت پیاده روی فلزی الحاقی متصل به ضلع شمالی پل قدیم، بیان داشت: این الحاق علاوه بر مخدوش نمودن سیمای تاریخی پل، موجب وارد آمدن آسیب‌هایی به ساختار این اثر شده بود که بخش زیادی از آن مجددا به صورت آجری اجرا شده است

چناری با بیان اینکه پروژه مرمت پل باستانی در حال حاضر در مرحله تجهیز و آماده سازی کارگاه قرار دارد، اظهار کرد: این مرحله شامل؛ اجرای حوضچه‌های آهک (حوضچه‌های عمل آوری شیره آهک) و نصب داربست بر روی یکی از دهانه‌های پل است و پس از اینکه کارگاه به طور کامل تجهیز شد، کار مرمت برخی موج شکن‌ها و طاق‌های آسیب دیده پل قدیم از اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

این مقام مسئول اعتبار اولیه مرمت پل قدیم دزفول را ۳ میلیارد ریال از منابع استانی عنوان کرد و ادامه داد: ۹ میلیارد ریال نیز برای سال ۱۴۰۰ تصویب شده است، همچنین با عنایت و مساعدت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان ۵ میلیارد ریال نیز از اعتبارات ملی به مرمت پل اختصاص یافته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول در پایان ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتبار مداوم و حمایت و همکاری مستمر مسئولان شهری و استانی و همچنین مشارکت خیرین، پل باستانی دزفول در آینده نزدیک به طور کامل مرمت شود.

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده، که بر روی رودخانه دزفول بنا شده است.

این پل در سال ۲۶۰ میلادی (در حدود ۱۷۵۰ سال پیش) به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد. برای حفاظت از پل قلعه‌ای نیز بنا شد که در محل قدیمی آن محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد. بعداً پل تخریب و در زمان صفویه پل کنونی ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی روی بنا صورت گرفت. همچنین قسمت‌های بتنی پل در دوره پهلوی به آن افزوده شد.

پل باستانی دزفول دارای ۱۴ دهانه است و آب رودخانه دز از زیر آن عبور می‌کند، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی باز سازی شده‌است، اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار