رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان سروآباد از کشف و رهاسازی ۱۲ قطعه کبک از یک شکارچی متخلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مسعود محمودی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان سروآباد گفت: یکی از شکارچیان متخلف کبک که اقدام به خرید و فروش کبک و شکار آن‌ها می‌کرد در یکی از روستا‌های تابعه شهرستان شناسایی شد.

او افزود: با هماهنگی با مراجع قضایی حکم تفتیش و بازرسی از منزل مسکونی این شکارچی متخلف صادر و با همکاری نیروی انتظامی محل سکونت این شکارچی بازرسی شد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان سروآباد یادآور شد: در بازرسی انجام شده ۱۲ قطعه کبک زنده که در قفس زندانی شده بودند و به صورت غیرقانونی نگهداری می‌شدند کشف و ضبط شده و به اداره محیط زیست انتقال داده شدند.

او اضافه کرد: با هماهنگی دادستان عمومی و انقلاب سروآباد کبک‌ها در منطقه حفاظت شده کوسالان رهاسازی شده و به دامان طبیعت برگشتند و قفس‌های چوبی نیز معدوم سازی شدند.

محمودی گفت: پرونده تخلف این شکارچی متخلف تشکیل و برای برخورد قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.

کبک یکی از پرندگان زیبای خشکی، با اندازه متوسط، طول بدن ۳۲ تا ۳۴ سانتی متر و گستردگی بال‌ها ۴۷ تا ۵۲ سانتی متر است و بیشتر در مناطق کوهستانی یافت می‌شود.

کبک در چرخه حیوانات ایران نقش بسزایی دارد و نر و ماده یک شکل و بدون تغییرات فصلی هستند؛ اما پرنده نر کمی بزرگ‌تر است، نوار سیاه پهن موربی از جلوی پیشانی تا گوشپر‌ها ادامه دارد.

کبک‌ها گونه‌های مختلفی دارند. این پرندگان دارای پاها، دم و منقار کوتاه هستند و سرکوچک دارند و بیشتر از بذر گیاهان خانواده گندمیان و علف‌های هرز و کمی از حشرات تغذیه می‌کنند. جوجه‌آوری آن‌ها از اواخر اسفند تا اواخر خرداد به شکل منزوی در دامنه‌های صخره‌ای با پوشش گیاهی شروع می‌شود.

منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو با وسعت ۵۷ هزار و ۲۳۶ هکتار در شهرستان سروآباد واقع شده است. در این منطقه تاکنون ۱۱۷ گونه پرنده، ۲۳ گونه پستاندار، ۱۷ گونه خزنده و ۲۴۲ گونه گیاهی شناسایی شده و مهمترین گونه‌های جانوری آن کل و بز، خرس قهوه ای، قوچ و میش، کرکس، هما و عقاب طلایی است.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.