سندروم داون؛ اختلالی ژنتیکی در افراد

متخصص جراحی مغز و اعصاب درباره علائم و نشانه‌های بروز سندروم داون توضیح داد.

رشید زرگر مرندی، متخصص جراحی مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ژن‌ها تاثیر بسزایی در عملکرد صحیح اندام‌ها و شکل کلی بدن دارند. تمام بخش‌های بدن اعم از رنگ چشم و مو تا جزیی‌ترین قسمت داخلی بدن به عملکرد و نوع ژن بستگی دارد؛ بنابراین هرگونه تغییر یا مشکل در ژن‌ها اثرات جبران ناپذیری بر بدن خواهند گذاشت.

او با اشاره به بروز سندروم داون گفت: شدت این ناهنجاری در افراد مختلف متفاوت بوده و موجب ناتوانی ذهنی مادام العمر در این نوع بیماران خواهد شد. 

زرگرمرندی بیان کرد: تریزومی ۲۱ (سندوم دوان) شایع‌ترین اختلال ژنتیکی کروموزومی و علت ناتوانی در مهارت یادگیری کودکان است؛ همچنین معمولاً باعث ناهنجاری‌های پزشکی دیگری از جمله، اختلالات قلبی و مشکلات دستگاه گوارش در آن‌ها می‌شود. کودکانی که با این مشکل به دنیا می‌آیند درواقع یک کروموزوم نسبت به بقیه بیشتر دارند.

او با اشاره به اینکه همین یک کروموزوم از نظر روانی و فیزیکی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد،گفت:  این سندروم یک مشکل مادام العمر است و با وجود اینکه درمان ندارد، پزشکان امروزه نسبت به گذشته اطلاعات بیش‌تری در مورد آن دارند. اگر کودک به این سندروم مبتلا شود، خانواده‌ها هر چه سریع‌تر اقدامات تخصصی مراقبتی را انجام دهند و می‌توانند فورا با این مشکل مقابل کنند.

داشتن ظاهری متفاوت نسبت به بقیه افراد 

زرگرمرندی تصریح کرد: این کودکان از لحاظ شکل ظاهری هم با بقیه افراد فرق دارند که شامل تا خوردگی و چین‌های گوشه چشم، شیار‌های پلکی رو به بالا، دستان کوتاه و پهن و در اغلب موارد شیار و چین کف دستی عرضی است.


بیشتر بخوانید



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار