چالش کمبود آب به خوبی مدیریت شده است، اما در سده حاضر به دلیل رشد سریع جمعیت و توسعه ناپایدار صنایع و کشاورزی، ابعاد این مشکل گسترش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سرزمین پهناور ایران با وجود برخورداری از تنوع گسترده آب و هوایی، در منطقه خشک و نیمه خشک جهان واقع شده است و به همین دلیل متوسط نزولات جوی سالیانه آن کمتر از متوسط جهانی است. این موضوع سبب شده است که ایرانیان در طول تاریخ با چالش همیشگی کمبود آب دست و پنجه نرم کنند.

احمد طبایی کارشناس و زهکشی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گرچه در سده‌های گذشته به واسطه جمعیت کم، تقاضای پایین آب و نیز خلاقیت‌های قوم ایرانی برای بهره برداری بهتر از منابع آب که نمونه برجسته آن، طراحی و احداث قنوات است، چالش کمبود آب به خوبی مدیریت شده است، اما در سده حاضر به دلیل رشد سریع جمعیت و توسعه ناپایدار صنایع و کشاورزی، ابعاد این مشکل گسترش یافته است.

او افزود: هرچند برای مدیریت بهینه منابع آب کشور باید در همه زمینه‌ها از جمله شرب و صنعت، تمهیدات مناسبی اندیشیده شود، اما بی تردید تمام عبور از بحران کم آبی در دست سیاستگذاران و بهره برداران بخش کشاورزی است.

او ادامه داد: بخش کشاورزی به تنهایی، چندین برابر مجموع آب مصرفی بخش‌های دیگر را مصرف می‌کند و به دلیل پایین بودن راندمان آبیاری و بهره وری آب، سالانه بخش قابل توجهی از منابع بی بدیل آب کشور را هدر می‌دهد.

طبایی تصریح کرد: در سال‌های اخیر، سیاست توسعه سامانه‌های نوین آبیاری که از راندمان بالاتری نسبت به روش‌های آبیاری سطحی برخوردارند، در دستور کار دولت و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و برای این امر، اعتبارات خوبی هم در نظر گرفته شده است، اما به واسطه وسعت اراضی آبی در کشور، تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

این کارشناس اظهار کرد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، تا امروز حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند که این رقم کمتر از ۳۰ درصد اراضی آبی کشور را در بر می‌گیرد.

او در پایان گفت: نیاز است تا با تداوم سرمایه گذاری بر توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال‌های پیش رو، ارتقای راندمان روش‌های آبیاری سطحی هم به جد مورد عنایت مدیران وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا از هدررفت منابع ارزشمند و بی بدیل آب کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بحران آب ، صنایع ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باید از تولید شیر پدالی و برقی حمایت شود
آخرین اخبار