رئیس سازمان امور مالیاتی:

اولین مالیات بر خانه خالی، مرداد ۱۴۰۰ اخذ می‌شود

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اولین مالیاتی که از خانه‌های خالی اخذ می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: سال گذشته تحت راهبرد کلی وصول با وصول و هوشمند سازی نظام مالیاتی مجموعه اقداماتی را انجام دادیم که منجر به وصول بیش از ۱۰۰ درصد کل درآمد‌های مالیاتی مصوب کشور شد. بستر‌های لازم برای جمع شدن همه اطلاعات کشور در سازمان امور مالیاتی در حال فراهم شدن است. امیدواریم امسال نسخه اول پایانه فروشگاهی سامانه مودیان را که همه فروشگاه‌ها و کسب و کار‌ها و عوامل اقتصادی کشور را به سازمان امور مالیاتی وصل می‌کند، عملیاتی کنیم. این مسئله موجب حداکثر شدن شفافیت اقتصادی و حداقل شدن فرار‌های مالیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت رقابت بین تولید کننده شناسنامه دار بیشتر می‌شود. مبنای اصلی اخذ مالیات، تولید واقعی است. مبارزه با فرار مالیاتی خط قرمز ماست میزان فرار‌های مالیاتی در سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. تمرکز بر تراکنش‌های بانکی ۴۰ هزار نفری که بیشترین گردش حساب بالای ۵ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دادیم.

پارسا با اشاره به اینکه با مالیات ستانی تولید و تولید کننده واقعی باید حمایت شوند، گفت: سعی می‌کنیم بخشودگی درآمد‌های مالیاتی را با ظرفیت‌های قانون فعلی تقویت کنیم. به دنبال اختیار قانونی عملیات اجرایی افرادی هستیم که مالیات‌های خود را نمی‌دهند. یک وجه مالیات حمایت از تولید و وجه دیگر آن تامین منابع دولت بوده و هیچ جامعه‌ای به سمت عدالت نمی‌رود، مگر نظام مالیاتی کارا و مؤثری داشته باشد. مردم کشور ما با موضوع مالیات مشکلی ندارند، اما نقش متناسب با درآمد و ثروت واقعی را نمی‌دانند.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان مالیاتی کل کشور گفت: ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم در طرح جامع مالیاتی امسال برای اولین بار انجام شد. این بدین معناست که ۷۰ درصد خود اظهاری‌های مردم مبنی بر درآمد‌های مشمول مالیات را می‌پذیریم. با این طرح ۷۰ درصد ارتباطات رو در رو کاهش پیدا کرده و این اتفاقی بزرگ در رضایت مودیان و مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: ساماندهی این سامانه رسالتی تک دستگاهی نیست. زمانی که از نظام مالیاتی حرف میزنیم همه دستگاه‌های نظارتی را در بر میگیرد. برنامه داریم این سامانه تا خرداد امسال به نتیجه برسد. این سامانه به شفافیت اقتصاد و مالیات ها، جلوگیری از فرار مالیاتی ونظارت بر عملکرد مالیات هاست؛ بنابراین می‌توان گفت این طرح به سمتی می‌رود که کشور‌های پیشرفته جهان می‌روند.

هدف از مالیات بر خانه های خالی کسب درآمد نیست

پارسا با اشاره به مالیات بر خانه‌های خالی گفت: قصد ما از طرح مالیات بر خانه‌های خالی کسب درآمد از این محل نبود بلکه هدف اصلی آن این بود که جریمه سنگینی وضع کند تا افراد خانه‌های خود را خالی نگذارند. خانه خالی طبق قانون با سامانه‌ی اسکان و املاکی که وزارت راه و شهرسازی راه اندازی کرده است، تعیین و مشخص و تعداد آن با مشخصات دقیق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد. البته یکی از شرط‌های آن این است که خونه خالی مانده باشد؛ بنابراین می‌توان گفت اولین مالیاتی که از خانه‌های خالی اخذ می‌شود در تاریخ مرداد ۱۴۰۰ و به اندازه نصف ارزش اجاره ماهانه آن خواهد بود.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری در خصوص صفر بودن مالیات بر خانه‌های خالی گفت: مردم باید برای مواجه نشدن با مالیات‌های بسیار سنگین خانه‌های خود را اجاره دهند. این کار کمک شایانی به بازار مسکن و رونق آن می‌کند. اگر وزارت راه و شهرسازی در این مدت نتواند سامانه خود را راه اندازی و لیست کامل خانه‌های خالی را به ما بدهد، مرتکب جرم و خلاف شده است. در این صورت دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی به آن رسیدگی می‌کند. اما وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر چنین اراده‌ای برای این کار دارد.

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی سقف درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: سقف بودجه مالیاتی در سال گذشته ۱۹۲هزار میلیارد تومان و امسال با رشد ۴۰ درصدی به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسید. این افزایش سقف بودجه به این معنا نیست که مالیات بر مردم عادی افزایش یافته است. پیش بینی عدد مالیات در بودجه مجوزی برای گرفتن مالیات‌های بیشتر نیست. با افزایش کارایی و اثربخشی باید به سمت اخذ مالیات از افرادی برویم که مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان مالیاتی کل کشور در پایان گفت: امسال ۱۰۶/۵ درصد کل درآمد‌های مالیاتی کشور (بیش از عدد پیش بینی شده) محقق شد. اما فشاری بر دوش مردم متوسط نبود. افرادی که بین ۲/۵ تا ۵ میلیون تومان مالیات می‌دادند با افزایش فقط ۴ درصدی مواجه شدند. افرادی که بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان مالیات دادند ۸ درصد افزایش مالیات و افراد بالای ۱۰ میلیون با افزایش ۱۲ درصدی مالیات مواجه شدند؛ بنابراین معدل کل افزایش مالیات در سازمان مالیاتی و افرادی که مالیات می‌دهند، حدود ۷ درصد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
با این کار قیمت مسکن کاهش نخواهد یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
اقای رئیس!
مالیات ما کارمندان رو فراموش نکنید که اضافه کنید چون دستمون به جایی بند نیست. بازاری و طلا فروش که نیستیم بتونیم اعتراض کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
خدای از مسعولین از ریس و روعسا و از ریس مجلس و الی برکت الله الی آخر هم مالیات میگیرید یا فقط مردم بی پناه باید مالیات بده.. ولی قول بده دروغ نگی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
دولتهای قبلی هر چه پول داشتیم نتوانستند آزاد کنن یا قراردادهای بسته شده را باختیم و مقابل خارجیها کم آوردیم .
شیر خانه و روباه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
قانون بسیار خوبی است و جلوی دلال ها و افراد سود جو گرفته می شود و مالیات باید بسیار زیاد باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
همه دنیا مالیات هست و دولت باید از همه مالیات بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ببرین بدوزین ببندین به همه چی مالیات ببندین ببینیم تهش چی میشه اخه مرد مثلا اقتصادی این همه مفت خور تو دستگاه دولتی هست اینهمه ساختمان اداری غیر لازم هست ده درصدشان مثبت هستن و کار میکنن اینو کرونا هم بهمون ثابت کرد حالا ببین کی دیگه ساختمون می سازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
هوچی گری نکن مالیات از خانه خالی رو گفته نه خانه ای توش هستی مگر اینکه خودت هم سودا گر باشی . اگر هستی بهتره دنبال یک کار آبرو مند باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
خسته نباشی قهرمان ! فکر کنم چون خودت 100 ملک خالی داری اینجور مالیات بستی ! بیشتر جوک سال نو تا مالیات اونم از کی از زمان بوق ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
مالیات یا شوخی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
مالیات میبایست مثل کشورهای توسعه یافته معادل 70 درصد ارزش ملک باشه نه نصف اجاره ماهیانه ! اینکه مایه خنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
خسته نباشی دلاور
این مالیات هم واقعا" جلوی احتکار می گیره !!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
این قوانین بسیار خوب است اما کافی نیست. واقعیت این است کسی که بیشتر از یک خانه خریداری می کند بدلیل ناتوانی در فعالیت اقتصادی حلال هدفی جز سودا گری ندارد لذا قانونی باید با شد تا زمانی که همه مردم خانه دار نشده اند هیچکس حق خریداری خانه دوم را نداشته باشد. خانه محل زندگی انسان است نه کلالای سرمایه ای. منفورترین افراد در یک جامعه کسانی هستند که از نیاز افراد جامعه کلاهبرداری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
به نفع آقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام
عکس اشتباه گذاشتید
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا اشتباهه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
خانه خالی!!!
عزیز جانه مسئول خانه های خااااااالی....
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۱۴:۲۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
مالیات بر خانه خالی خوب است اما اثر گذار نیست.
چون مشکل اصلی در حوزه مسکن دلالی است.دلالی یعنی اینکه زمینی که توسط یک تعاونی به افرادی داده شده را بدون سند چند بار دست به دست میکنند یهو می بینید قیمت زمین از 50 میلیون رسیده به 300 میلیون.آنوقت زمین سند دار میشود و دوباره چند بار دست به دست میشود می بینید زمین شده 800 میلیون یک میلیارد.تازه خریدار اصلی میخرد تا خانه بسازد اونوقت خانه ساخته شده میشود 2 میلیارد.اونوقت جوان میخواهد خانه را بخرد نمیتواند.چون یک میلیارد سوداگری روی زمین صورت گرفته.یک میلیارد ارزش افزوده غیر قانونی از راه دلالی.
لطفا با درست کردن چند گزارش این موضوع را پیگیری کنید.چه معنی می دهد وقتی کسی زمین میخرد و قصد ساخت ندارد دوباره با فروش آن در همان سال قیمت زمین را بالاتر ببرد.
با قانون منع معامله یک زمین خریداری شده برای صاحب اون زمین به مدت 2 یا 3 سال میتوانید جلوی دلالی زمین را بگیرید.باید این قانون را در مجلس تصویب کنند تا جلو دلال گرفته شود.زمین بدون سند هم معاملاتش ممنوع شود.تا کسی دنبال زمین بدون سند نرود.
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
مالیات بر خانه خالی خیلی خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
عکس صفحه اول مربوط به رئیس سابق سازمان امور مالیاتی است. لطفاً اصلاح کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
اقااااااا چرا یه فکری واسه اجاره نشین ها نمیکنید این که بخواهید از جیب مردم بکنید فقط اوضاع مسکن رو خراب تر می‌کنه . خدا لعنتتون کنه. شما اصلا هیچ کاری نکنید. به خدا هیچ کاری نکنید کمتر ضررش به مردم میرسه. اون نونی هم که از سر سفره مردم بر می‌دارید(حقوقتون که لایقش نیستید)حلالتون. فقط هیچ کاری نکنید.
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
همین فکری واسه اجاره نشین ها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام عکس مدیر را اشتباهی زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
چرا از اول مرداد؟ از همین الآن مالیات بگیرید
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
۴ ماه وقت دارن برای اجاره یا فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام بزک نمیر بها رمیاد کمپوزه با خیار میاد . شریک دزد و رفیق قافله . مالیات هم از ضعفا گرفته می شود که شاید خانه ای برای فرزندشان با اقساط خریده اند و آنانی که 500 یا 700 یا ... مسکن و مغازه و املاک مسکونی دارند .
آخرین اخبار