قبل از سال ۹۲گازرسانی در سیستان و بلوچستان روندی کندتر نسبت به سایر نقاط کشور داشت اما با اقدام انقلابی دولت تدبیر و امید طی هشت سال گذشته بهره‌مندی مردم این استان از گاز طبیعی برای خانوارهای بیشتری مهیا شده است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، امروزه نه تنها توسعه بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند انرژی است انرژی که با خود صنعت، رشد اقتصادی، رفاه و چیزهای زیادی دیگری را به ارمغان می‌آورد یکی از انرژی‌های مهم که به نوعی به جایگاه ایران و موهبت‌های خدادایش برمی‌گردد همین گاز طبیعی بوده که این روزها خانه همه ایرانی‌ها را به خود مزین کرده است.

حال وضعیت این نعمت و شرایطش در سیستان و بلوچستان قدری با جاهای دیگر کشور متفاوت بوده در این گزارش ابتدا تاریخچه‌ای از وضعیت گازرسانی به این استان پهناور بیان و در ادامه با اشاره به روند توسعه‌گازرسانی در آن اقدامات دولت تدبیر و امید و اتفاقاتی که افتاده بررسی شد.

پرده اول، انتقال گاز به سیستان و بلوچستان

شبکه انتقال گاز در اولین صحنه خود بعد از گذر از پیچ وخم‌های متعدد وارد سیستان و بلوچستان شد طرحی که با اجرای پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به این استان به طول ۹۰۷ کیلومتر با لوله‌هایی به قطر ۵۶ اینچ در شهریور ۸۹ به بهره‌برداری و در فروردین سال ۹۳ طرح گازرسانی به خانوار شهری و روستایی زاهدان، چابهار، زابل و کنارک و گازرسانی به صنایع موجود منطقه با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ تصویب شد.

خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان به طول ۲۶۲ کیلومتر با قطر ۳۶ اینچ و اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از شهریور ۹۲ آغاز شد که حجم عمده این طرح (۷۰ درصد کار) در سال ۹۵ در مدت ۱۰ ماه انجام شد.

گازرسانی به شهرستان‌های چابهار و کنارک در سواحل مکران نیز به عنوان آخرین صحنه انتقال گاز در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش بخش خصوصی و کمک و توجه ویژه دولت تدبیر و امید در حال اجراست.

پرده دوم، اقدام و عمل

در سال ۹۴ نیز ایستگاه اندازه‌گیری و تامین گاز نیروگاه بخار ایرانشهر با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز نصب و پیگیری خط انتقال گاز انجام شد.

مهمترین دستاورد سال ۹۵ افتتاح گازرسانی در شهر زاهدان با حضور رییس جمهوری بود که این رویداد مهم بخشی از مردم زاهدان را از گاز طبیعی بهره مند و امید و شادی را برای آنان به ارمغان آورد و این اقدام همچنان تداوم داشته است.

گازرسانی به فاز یک نیروگاه گازی زاهدان در سال ۹۶ و گازرسانی به فاز ۲ این نیروگاه و گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان در سال ۹۷ مهمترین خدمت دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر شد.

در سال ۹۸ نیز طرح جامع گازرسانی به روستاها و صنایع در سطح سیستان و بلوچستان، تهیه نقشه اجرای طرح ضربتی گازرسانی به استان با همکاری شرکت‌های گاز شهرستان‌های مختلف و تعریف بیش از ۲۶ پروژه گازرسانی در سطح شهرها، محورهای روستایی و صنایع، گازرسانی به ۲ شهر و چهار روستا و گازرسانی به نیروگاهCHP ایرانشهر، گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان، گازرسانی به CNG زاهدان و مجتمع ۲۵۶ ارتش، اجرای بیش از یکهزارو ۷۴ کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان، نصب ۱۰ هزار علمک و بهره مندی بیش از ۱۶ هزارو ۵۰۰ خانوار بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: حجم شبکه‌گذاری تا تیر سال ۹۲ در بخش شهری ۶۵۲ کیلومتر و در بخش روستایی ۱۳۰ کیلومتر و در مجموع ۷۸۲ کیلومتر بود که با حضور دولت تدبیر و امید این حجم به ۲ هزارو ۴۱۱ کیلومتر شهری، ۲۰۹ کیلومتر روستایی و در مجموع ۲ هزارو ۶۲۰ کیلومتر تا اخر این ماه بوده است.

رضا پنجابی افزود: در این بازه زمانی حجم فروش سالانه گاز تا تیرماه ۹۲ حدود ۶ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۹ این حجم به یکهزارو ۴۵۰ میلیون متر مکعب رسید.

وی ادامه داد: اشتراک‌پذیری تا تیر سال ۹۲ حدود پنج هزارو ۱۹۵ خانوار بوده که در تیر ۹۹ به ۵۳ هزارو ۲۶۳ خانوار و افزایش مشترکین از پنج هزارو ۳۶۴ مشترک به ۵۴ هزارو ۲۴ مشترک افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان تعداد شهرها و روستاهای گازدار تا تیرماه ۹۲ را یک شهر و روستا اعلام کرد که با اقدامات صورت گرفته دولت تدبیر و امید این آمار به پنج شهر و هفت روستا افزایش یافته که بر اساس همین محدوده زمانی، تعداد شهرها و روستاهای در دست اجرا از پنج شهر به ۹ شهر و از ۲۰روستا به ۵۳ روستا افزایش یافته است.

پرده آخر، تا رسیدن به هدف

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهرهای استان اظهارداشت: هم‌اینک ۹۷ درصد شبکه‌گذاری در زاهدان انجام شده و گاز به درب منزل ۸۳ درصد از شهروندان این شهر رسیده اما حدود ۳۶ درصد شهروندان مشترک گاز طبیعی شده‌اند.

رضا پنجابی گفت: هم‌اینک عملیات اجرایی انتقال گاز و شبکه گذاری در زابل در حال انجام است و در سال آینده این شهر نیز از گاز شهری برخوردار خواهدشد.

وی با بیان اینکه در زابل به روش سی ان جی (CNG) بالغ بر ۵۰۰ مشترک گاز زیرپوشش قرار دارد افزود: به همین منظور یک ایستگاه دختر در زابل ایجاد شده و ایستگاه مادر نیز در خراسان جنوبی است و سیلندرهای مخصوص سی ان جی (CNG) از بیرجند بارگیری و در ایستگاه زابل تخلیه و وارد شبکه شهری می‌شوند و ۵۰۰ مشترک از آن بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در ایرانشهر از سال ۸۹ عملیات گازرسانی انجام شده و هم‌اینک ۱۰۰ درصد شبکه‌گذاری و بهره‌برداری شده که حدود ۵۲ درصد از مردم این شهر اقدام به اشتراک‌پذیری کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه هم‌اینک پیمانکاران در شهرهای بمپور، محمدان و ایرانشهر و روستاهای اطرف این شهرها مشغول فعالیت‌ هستند افزود: افزون بر یکهزار مشترک و ۳۶۰ کیلومتر شبکه گاز در روستاها وجود دارد همچنین ۲ روستای دهمیر و توردان به تازگی به شبکه گاز پیوستند و عملیات اجرایی چهار روستای دیگر به اتمام رسیده و درحال تست شبکه به منظور تزریق گاز به آن‌ها است.

پنجابی با بیان اینکه در بمپور و محمدان ۸۰۰ مشترک از نعمت گاز برخوردارند اظهارداشت: چابهار، سراوان، سرباز و قصرقند نیز در حال عملیات باز طراحی‌اند و در بزمان و دلگان هم عملیات اجرایی در حال انجام است.

او افزود: روند گازرسانی در سیستان و بلوچستان از سال ۸۹ با رسیدن خط لوله هفتم به ایرانشهر آغاز شده که هم‌اینک در این شهرستان ۲ نیروگاه گازدار بوده و روزانه حدود سه و نیم تا چهار میلیون‌ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۱۵ هزار مشترک در ایرانشهر نیز از گاز بهره‌مند هستند گفت: یک واحد CNG و یک نیروگاه CHP در این شهرستان مشغول به فعالیت اند.

او با اشاره به اینکه پیش‌بینی برای آینده گازرسانی به سیستان و بلوچستان براساس افقی است که حرکت خطوط انتقال انجام می‌شود تصریح کرد: عملیات اجرایی شبکه‌گذاری در خاش به اتمام رسیده و شبکه آماده تزریق گاز است و از ابتدای سال آینده گازرسانی انجام می‌شود.

پنجابی اظهارداشت: با وجودی که گاز به درب منازل ۸۳ درصد شهروندان زاهدانی رسیده اما تنها ۳۶ درصد شهروندان اقدام به گازکشی یا انشعاب‌پذیری منازل خود کرده‌اند.

او افزود: استقبال نکردن شهروندان زاهدانی از اشتراک‌پذیری ۲ علت دارد عامل نخست آن شرایط بازار و هزینه‌های اقتصادی است که در راستای مسوولیت اجتماعی با پیگیری‌های انجام شده هریک از متقاضیان اشتراک گاز می‌تواند از تسهیلات کم‌بهره پنج میلیون تومانی استفاده کند که با مساعدت استاندار در تلاش هستیم تا این مبلغ افزایش یابد و دوم اینکه همزمان با وصل اشتراک گاز کارت سوخت مشترکان جدید قطع می‌شود که همین مساله باعث شده تمایل شهروندان به استفاده گاز شهری کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان گفت: برای گازدارکردن فضاهای آموزشی نیز مکاتبات زیادی انجام و ۸۰ درصد واحدهای آموزشی در زاهدان مشترک شرکت گاز هستند.

همت جهادی دولت در شرایط تحریم

تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور بویژه سیستان وبلوچستان در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان نه‌تنها متوقف نشد بلکه با تلاش و همت بالای مسوولان صنعت گاز کشور این کار با تکیه بر توان و حضور مؤثر شرکت‌های داخلی شتاب بیشتری گرفت.

تردیدی نیست که با اقدامات جهادی گونه دولت در هشت سال گذشته سال‌های آینده به گفته مسوولان سیستان و بلوچستان جشن گازدارشدن سراسری در این استان برگزار و پای هرگونه صف و گاز مایع و مصیبت‌هایشان از میان برچیده شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار