به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامههای کاربردی و شبکههای اجتماعی در چین تحت نظارت مستقیم حزب کمونیست چین قرار دارند که پیشرفت و توسعه اینترنت و شبکهها در این کشور را کنترل و سانسور شدید بر وب سایتها، سیستم عاملهای رسانههای اجتماعی و برنامههای گفتگو اعمال میکند و شهروندان این کشور تنها مجاز به استفاده از برنامههای داخلی هستند.
حزب کمونیست چین به مجموعهای از رسانههای اجتماعی مانند WeChat و DingTalk و برنامه محبوب WEIBO که مربوط به توئیتر است و همچنین QZONE مجوز فعالیت در این کشور را داده است؛ برنامههایی که تعداد کاربران آن از سال ۲۰۱۵ به ۲۲۲ میلیون کاربر فعال ماهانه رشد داشته است.
بیشتر بخوانید
در چین، استفاده از برنامههایی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، واتساپ، اسنپ چت و سایر برنامههای آمریکایی و خارجی ممنوع است و آنها را به عنوان برنامههای خطرناک برای امنیت ملی میشناسند، اما با این حال، تنها یک برنامه آمریکایی در چین استفاده میشود که برنامه LinkedIn است.
طبق گفته صفحه رسمی برنامه LinkedIn، این برنامه تنها یک مورد از بین تعداد اندک از برنامههای اروپایی است که در چین منع نشده اند و این تنها برنامه آمریکایی است که در چین به آن هشدار داده نشده است. برنامه LinkedIn بیش از ۵۱ میلیون کاربر دارد و روزانه در حال رشد است و ۵۸ درصد از کاربران بیش از پنج سال سابقه کار در این برنامه را دارند.
دولت چین استفاده از پیامرسان سیگنال را در ۱۵ مارس سال جاری ممنوع کرد، زیرا دولت نگران این است که یک برنامه خارجی به پایگاه اطلاعات گسترده کاربران در چین دسترسی پیدا کند.
چند روز پس از اجرای برنامه Clubhouse در چین طی هفته گذشته، کاربران چینی این برنامه آزادانه با یکدیگر و همچنین با جوامع چینی در خارج از کشور صحبت کردند. آنها در مورد موضوعات پیش پا افتادهای مانند هوا و حساسیت سرکوب مسلمانان توسط چین در منطقه سین کیانگ صحبت کردند. مقامات چینی کلاب هاوس را به دلیل بحث درباره موضوعات حساس با افراد خارج از کشور، از جمله تایوان و رفتار با اقلیت مسلمان این کشور ممنوع اعلام کرد.
انتهای پیام/