یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کل طرح دامنه نوسان نامتقارن طرح مناسبی نیست و آثار منفی این طرح از آثار مثبتش بیشتر است و ریشه مشکلات در دامنه نوسان نیست.

رسول علی محمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با  بازار برتر در بورس، اظهار کرد: به شیوه‌ دیگری این ماجرا در بازار اجرا شد، یک سری نماد در بازار بعد از تایم بورسی معامله می‌شد، دلیل این ماجرا این بود که هسته معاملات دیگر کشش نداشت.

وی در ادامه افزود: زمانی که یک سری از نماد‌ها خارج از زمان معاملاتی بودند، افرادی که موفق به خرید سایر سهم‌ها نشده بودند، این سهم‌ها را خریداری می‌کردند، این قضیه در بازار بورس برتر هم مثل همان قضیه خرید و فروش بعد از تایم معاملاتی است، که گویا به نتیجه‌ای خوبی هم نمی‌رسد،  این نماد‌ها تعداد معاملاتشان و حجم شان بیشتر ازسایر نماد‌ها است، اینکه چندین نماد را جدا کنیم، باعث شده بود یک نوع عدم توارن در بازار شکل بگیرد و به یک سری نماد‌ها توجه بیشتری شود و ورود و خروج پول بیشتر از یک حد معمول به یک سهم اتفاق می‌افتاد، و این ماجرا‌ها باعث رشد یا افت غیر متوازن می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: این طرح مدتی قبل بیان شد، اما بهتر که به اجرا نرسید و خیلی این طرح مورد استقبال کارشناسان قرار نگرفت، چون کار منطقی به نظر نمی‌آید، که یک سری از نماد‌ها دامنه نوسان ۵% و بعضی‌ها نماد‌ها دامنه نوسان ۱۰% داشته باشند و نکته مهم این است که ریشه مشکلات در جایی دیگر است، با تغییر دامنه نوسان چیزی عوض نمی‌شود،.

علی محمدی افزود:  ریشه مشکلات به خاطر عدم اعتماد به بازار و شفاف نبودن آینده بازار و سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی است، که باعث فرار سرمایه شده و گرنه این که یک سهمی دامنه نوسان متفاوتی با دیگر نماد‌ها داشته باشد، دردی را دوا نمی‌کند و دراصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند، فقط سرعت ریزش و رشد کاذب را افزایش می‌دهد و هیجان بازار را بیشتر می‌کند، افزایش دامنه نوسان در بازار برتر هنر نیست، بلکه هنر این است که نوسان را به حداقل برسانیم.

علی محمدی در پاسخ به این پرسش  که پس چرا دامنه نوسان دربورس کشور‌های دیگر جهان باز است؟ گفت: بسیاری از کشور‌های دنیا هم هستند که دامنه نوسان محدودی دارند بعد نمی‌توانیم اقتصاد کشور خودمان را با اقتصاد کشور‌های دیگر مقایسه کنیم، چون بازار ایران متصل به بازار جهانی نیست، چون نوسان نرخ ارزمان در دنیا تک است، و اینکه بازار‌های جهانی خیلی حرفه ای‌تر از ما عمل می‌کنند،.

او تصریح کرد: هم مشاور سرمایه گذاری‌های زیاد دارند هم در شفاف سازی اطلاعات توانا هستند پس نمی‌توان بورس ایران را با دیگر کشور‌ها مقایسه کرد و اعمال راهکار‌های آن‌ها دربورس ایران درست نیست، اگر بخواهیم رفتار‌های آن‌ها را در بورس کشورمان تقلید کنیم نباید سیاست‌های اقتصادیمان به این صورت باشد. در کل این طرح مناسبی نیست و آثار منفی این طرح از آثار مثبتش بیشتر است.

انتهای پیام/     

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ریاضی
۰۲:۱۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
دامنه نوسان 6+و4-برای بورس باتوجه به افراد مبتدی خوبه ولی ساعت معاملات کم است قبل ازاینکه یک سهم به تعادل برسد بازاربسته میشودوفرذاش همین تکرارمیگردد بهتراست معاملات تا ساعت 14 ادامه داشته باشدتادریکروزبه تعادل قیمت و حجم برسد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
معیاربورس نگهداری بلندمدت سهام هست مانندفملی-رانفور...
Iran (Islamic Republic of)
خضیراوی
۲۳:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
من یه پیشنهاد دارم هر کی خوند لطفا لایک کنه تا برسه به مسئولین
توضیح:شرکت ها و نهاد های مربوط به بورس دولت و کارگزاری ها و گرگ وال استریت ها همه سود کردن الی سهام دار خرد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پیشنهاد در مورد دامنه نوسان
از مثبت نیم تا 5 الی ده بشه
فایده ش همه سود می کنن
بلاخره تا اخر ماه 11 درصد سود به همه سهامداران میده و هیچ ضرر نداره
ثانیا اطمینان سازی میشه و تنها بورس جهان خواهد بود که ضرر نداره و ممکنه سهام دار خارجی هم جذب بشه
لایک کنید تا برسه به مسیولین
Iran (Islamic Republic of)
خضیراوی
۲۳:۴۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
هر تصمیم گرفته شده همش به ضرر سهام دار خرد بوده و کلی به سود شرکت ها و کارشناسان دومی خیلی مهم تر از اولی کارشناسان
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۴۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
معلوم است که این کارشناس نیست کار نشناس است .رئیس بورس خیلی کاردان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
تا الان هرچی گفتید به ضرر بورس بود اگر اقتصاد دان بودید این وضع ملت نبود برو خدا روزیت روی جای دیگه حواله کنه نظر کارشناسیت برای خودت کم حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
سلام. خیلی هم خوب بوده. اگر هر روز منفی 10 داشته باشیم، دچار ایجاد ترس و جو منفی می شود و هر روز صف های فروش ترس و ضضر بیشتر و بیشتر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ما که راضیم با تغییر دامنه نوسنات فعلی چون سرعت منفی رو کم کرده این برای کسانی بده که منتظر بودن ارزش سهامهای مهم بیاد پایین و پایینتر تا مثل هلو بخورنش ولی الان سرعتش به حد باور نکردنی کم شده و این اواخر هم که مثبت شد وکلا باعث سکتشون :))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ای کار شناس با تفکر جهان سومی تا کی آخه میخواهید بگید ما نمی توانیم
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۰
ما می توانیم ولی گیرمان نمیاد
آخرین اخبار