یکی از مریدان و نزدیکان امام رضا (ع) در اطراف مشهد مدفون است که بهتر است در سفر به مشهد برای زیارت آرامگاه او برنامه ریزی کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،آرامگاه خواجه اباصلت هروی در کنار جاده مشهد ـ تهران به فاصله ۱۲ کیلومتری شهر، به چشم می‌خورد. این جا از قرن‌ها پیش مزار و مورد توجه شیعیان بوده است و چنانچه امروزه نیز معمول است، گروهی برای تقرب به خواجه، وصّیت می‌کرده‌اند که در کنار وی برای همیشه آرام گیرند و این از سنگ قبر‌های کهن که در پیرامون آرامگاه خواجه هست کاملا مشهود است و نشان می‌دهد که حتّی بسیاری از عرفای بزرگ نیز در اینجا مدفونند، چنانچه یکی از سنگ قبر‌ها متعلق به درویش علی متوفی به سال ۷۲۶ ه‍. ق است.

خواجه اباصلت فرزندصالح (یا سلیمان) هروی است. سرگذشت زندگیش تاریک است. تاریخ اسلام او را گاهی غلام، گاهی برده و گاهی محدث، متکلم و راوی بسیار مشهور و دانشمند می‌نامد و نیز در برخی از متون او را از ثروتمندانی که به علما کمک کرده است معرفی کرده‌اند، ولی بیشتر تنها او را خادم و محرم امام رضا می‌دانند که در دم مرگ حاضر بوده و امام هنگامیکه آثار زهرانگوری را که در مجلس مأمون خورده بود، حس می‌کند به خواجه ابا صلت دستور می‌دهد، فرش‌های اتاق را جمع کند و در‌ها را ببندد تا، نه همچون ولیعهد، بلکه همچون غریبی بی کس در اتاق برهنه بر خاک بمیرد.

تیتر

 


بیشتر بخوانید




از مجموع گفته‌های مورخان درباره خواجه ابا صلت چنین بر می‌آید که وی با آنکه دانشمند و غنی بوده است آنقدر به امام نزدیک بوده که گاهی سمت خدمتکاری او را تعهد می‌کرده است و اینگونه روابط را میان شاگرد و استاد و مرید و مراد در تاریخ اسلام فراوان می‌یابیم، همین خصوصیت موجب محبوبیت خاص وی در نظر شیعیان شده است.

خواجه اباصلت
زائران نیز پیش از آنکه به شهر در آیند و به خدمت امام برسند، بر سر مزار او ساعتی توقف می‌کنند و به این «بنده صالح و پرهیزکار خدا» درود می‌فرستند. مقبره و گنبد و صحن آرامگاه خواجه اباصلت به همّت مردی به نام کربلائی محمد علی درویش، تجدید بنا شده است.

وفات خواجه اباصلت را به سال ۲۳۶ قمری  نوشته‌اند.


انتهای پیام//م. م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار