جایگاه نخست شهرستان ابرکوه در اجرای طرح آبیاری نوین

سرپرست اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: آبیاری نوین در ابرکوه به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  علی محمد هوشمند سرپرست اداره جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با اجرای ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین در سال ۱۴۰۰، سطح زیر کشت این طرح در شهرستان به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت.

او افزود: از این میزان ۳۰۰ هکتار آبیاری کم فشار و بقیه به صورت تحت فشار با همکاری حدود ۶۰۰ کشاورز بهره بردار در اراضی زراعی و باغی اجرا شد.

هوشمند گفت: دولت در اجرای این طرح ۶۱ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان شهرستان در سال ۱۴۰۰ پرداخت کرد.

او بیان کرد: با وجود محدودیت منابع آبی و ضرورت بهره وری از آب در بخش‌های کشاورزی اجرای آبیاری نوین با کمک‌های بلا عوض دولت در شهرستان ابرکوه رو به افزایش است.

هوشمند افزود: هزینه اجرای آبیاری تحت فشار در هر هکتار ۳۰۰ میلیون ریال و در طرح آبیاری کم فشار ۱۵۰ میلیون ریال است.

او افزود: دولت برای اجرای آبیاری تحت فشار با پرداخت ۱۷۰ میلیون ریال و برای اجرای طرح کم فشار ۷۰ میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض، به کشاورزان پرداخت می‌کند.

هوشمند بیان کرد: ۷ سال قبل ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار طرح‌های آبیاری نوین در اراضی و باغ‌های شهرستان ابرکوه اجرا شد.

او تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و استقبال کشاورزان در اجرای این سامانه در حوزه کشاورزی، ابرکوه از لحاظ اجرای طرح‌های آبیاری نوین در میان ۱۰ شهرستان استان یزد در جایگاه نخست قرار دارد.

هوشمند با اشاره به اهمیت بهره وری آب در شهرستان ابرکوه گفت: اجرای این سامانه‌ها راندمان آبیاری را از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می‌دهد.

او گفت: با توجه به تداوم حدود ۲۵ سال پدیده خشکسالی کشاورزان باید برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر آب موجود به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای توجه کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.