به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قَالُوا یَا صَالِحُ قَدْ کُنْتَ فِینَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَٰذَا ۖ أَتَنْهَانَا أَنْ نَعْبُدَ مَا یَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَإِنَّنَا لَفِی شَکٍّ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَیْهِ مُرِیبٍ
قوم گفتند:ای صالح، تو پیش از آنکه دعوی نبوت کنی در میان ما مورد امیدواری بودی، آیا میخواهی ما را از پرستش خدایانی که پدران ما میپرستیدند منع کنی؟ ما به دعوی نبوتت سخت بدگمان و بیعقیده هستیم.
فایل صوتی تلاوت آیه ۶۲ سوره هود
کفّار ابتدا به حضرت صالح (ع) گفتند:تو مایه امید ما بودی و تو را دوست میداشتیم. تا شاید آن حضرت برای حفظ روابط حسنه گذشته، از دعوت آنها به یکتا پرستی دست بردارد.
۱-مبلّغ باید خوشنام و خوش سابقه باشد. «مَرْجُوًّا»
۲-تمجید و ستایش منحرفان، ما را در دعوت به حقّ سست نسازد. «قَدْ کُنْتَ فِینا مَرْجُوًّا» (تعریف و تمجید دشمنان، بی غرض نیست)
بیشتر بخوانید
۳-انبیا، خط شکنان عقاید خرافی هستند. «أَ تَنْهانا»
۴-عقاید انسان نباید تنها براساس رفتار نیاکان باشد. «نَعْبُدَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا»
۵-فرهنگ انسانها در طول قرون متمادی بهم پیوسته و آمیخته شده اند. «نَعْبُدَ ما یَعْبُدُ آباؤُنا»
۶-مردم براحتی از عقاید و باورهای نیاکان خویش دست برنمی دارند. (توقّع اصلاح فوری نباید داشت) «إِنَّنا لَفِی شَکٍّ»
۷-هر کلام و طرح تازه ای، برای عدّهای از مردم مشکوک و مورد تردید است. «إِنَّنا لَفِی شَکٍّ»
۸-اگر شک، مقدّمه و زمینه تحقیق و ارشاد نباشد، بزرگترین عامل رکود و سقوط خواهد گردید. «شَکٍّ ... مُرِیبٍ»
انتهای پیام/