به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر ، شرکت گوگل سالانه حدود 10 میلیارد دلار به اپل میپردازد تا موتور جستجوی پیش فرض آیفون و آیپد باشد. گزارش شده که این مبلغ 20 درصد درآمد خدمات اپل را تشکیل میدهد. سال 2021 رو به پایان است و این معامله نیز ممکن است تمدید نشود، چرا که یک پرونده ضد انحصاری علیه Google توسط وزارت دادگستری ایالات متحده در مورد این معامله گزارش شده است.
شرکت اپل در حال حاضر از فناوری و منابع لازم برای توسعه یک موتور جستجو برخوردار است، زیرا در سال 2014 با استفاده از ربات جستوجو مرورگر وب خود برای مستند سازی اینترنت این فناوری را نشان داد. این شرکت وجود این ربات را که Applebot در سال 2015 نامیده میشود را تأیید کرد. طبق این گزارش ، گفته میشود این شرکت میزان جستوجو وب خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. نکته دیگری از دور زدن Google توسط اپل را میتوان در ویژگی جستجوی صفحه اصلی iOS 14 یافت که اکنون به جای اینکه کاربران خود را به Google انتقال دهد، مستقیماً به وب سایتها لینک میشود.
هم اکنون، مشخص نیست که اپل چگونه قصد دارد موتور جستجوی خود را به عرصه جهانی برگرداند. برخی گزارشها ادعا میشود که این شرکت رقیب گوگل خواهد بود و وب سایت و برنامه مخصوص تلفنهای خود را خواهد داشت. این در حالی که، گزارشهای دیگر بیان میکنند که این فقط یک ویژگی برای افزایش Spotlight در دستگاه های iOS ، iPadOS و macOS خواهد بود.
یکی از بزرگترین دلایل ایجاد یک موتور جستجو توسط اپل، موضع گیری محکم حریم خصوصی این شرکت و موضع گیری آن در برابر خدمات تأمین شده توسط تبلیغات است. با این حال، اگر این شرکت بخواهد یک موتور جستجو ایجاد کند، باید روی تبلیغات متمرکز شده تا مبلغی که Google هر ساله برای پرداخت آن استفاده میکند را جبران کند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/