کار گرده افشانی از سطح بیش از ۴ هزار و۵۰۰ هکتار از نخیلات شهرستان منوجان آغاز شده است و تا نیمه نخست اردیبهشت ماه ادامه دارد.

محسن نوشادی مدیر جهاد کشاورزی منوجان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: گرده افشانی خرما از مهمترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی است که با توجه به زود رس بودن و دیررس بودن محصول خرما، هم‌اینک گرده افشانی بیش از ۴ هزار و۵۰۰ هکتار اصله درخت خرما در شهرستان منوجان از اوایل فروردین آغاز شده است و تا نیمه نخست اردیبهشت ماه ادامه دارد.

آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان

او افزود: گرده‌افشانی نخیلات بیشتر به صورت سنتی و دستی به صورت گذاشتن گرده نر بین خوشه‌های ماده انجام می‌شود.

نوشادی با تاکید بر اینکه این شهرستان یکی از مناطق مستعد تولید خرما در استان کرمان است، تصریح کرد: سالانه بیش از ۵٠ هزار تن انواع خرما در این شهرستان تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی به سایر کشور‌های همسایه و آسیای میانه نیز صادرات صورت می‌گیرد.

آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان

مدیر جهاد کشاورزی منوجان، مهمترین ارقام خرمای کشت شده در شهرستان منوجان را شامل مضافتی، مرداسنگ، کلوته، ربی، زاهدی و هلیله عنوان کرد.

نوشادی ضمن توصیه به باغداران برای اصلاح نخیلات فرسوده، رعایت بهداشت باغ‌ها و تغذیه مناسب درختان بیان داشت: رعایت این موارد همراه با کاشت ارقام تجاری و جدید در افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر موثر است.

او افزود: کارشناسان این سازمان در این زمینه با نخلداران همکاری و راهنمایی‌های لازم را برای گرده افشانی صحیح ارائه می‌کنند.

آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان

نوشادی گفت: به کشاورزان توصیه شده، گرده نخل را از نوع مرغوب تهیه کنند تا محصولی خوب بدست آورند.

نوشادی تصریح کرد: گرده افشانی با ابزار‌هایی ازجمله داس، پرند، یک نیروی ماهر و مقدار لازم گرده انجام می‌شود.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
آغاز گرده افشانی نخیلات در منوجان یا
آغاز گرده افشانی نخلیات در منوجان?
آخرین اخبار