گزارشگر حقوقی ویژه سازمان ملل متحد برای چهار سال به ریاست سازمان عفو بین الملل منصوب شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، «اگنس کالامار» گزارشگر حقوقی ویژه سازمان ملل متحد به ریاست سازمان عفو بین الملل منصوب شد.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، این انتصاب به صورت فوری اجرایی می‌شود و کالامار برای چهار سال ریاست عفو بین الملل را بر عهده خواهد داشت.

کالامار مسئولیت گزارشگر ویژه ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قانون را بر عهده داشت و در این سمت در بیش از سی کشور تحقیقاتی را مدیریت کرد که تحقیق در پرونده ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی یکی از آنهاست.

او همچنین ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران را نقض منشور این سازمان خوانده بود.

کالامار که تا کنون گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص اعدام‌های فراقضایی یا خودسرانه بود، در مورد ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ تحقیق کرده بود. او روز جمعه در پیامی توئیتری توضیح داد این امر تهدید‌هایی از سوی عربستان سعودی را به دنبال داشت؛ موضوعی که عربستان تکذیب کرد.

در بیانیه‌ای که از انتصاب کالامار به عنوان دبیر کل عفو بین الملل خبر می‌دهد، آمده است: کالامار اعلام کرد "در مواردی که دولت‌ها و شرکت‌ها به دنبال ساکت کردن افرادی هستند که سوء استفاده‌های آن‌ها را محکوم می‌کنند‎؛ واقعیت را پنهان می‌کنند؛ معیار‌های حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند؛ تحقیقات دقیق و اقدامات سختگیرانه عفو بین الملل بیش از هر زمان دیگری ضروری است".

انیس کالامار پیش از این از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ در سازمان عفو ​​بین الملل به عنوان رئیس دفتر پی یر سانه (Pierre Sané) دبیرکل وقت این سازمان فعالیت داشت. او تحقیقاتی در مورد حقوق بشر در بیش از ۳۰ کشور جهان انجام داده و مقالات بسیاری درباره حقوق بشر، آزادی بیان و جنبش‌های پناهندگان منتشر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار