رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان خبر داد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان ۳۸۹ هزار هکتار با تولید یک میلیون و ۳۰۶ هزار تن گندم پیش بینی می‌شود.

 او، بیان کرد: از  ۲۶۹ هزار هکتار با تولید یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن به کشت آبی و ۱۲۰ هزار هکتار با تولید ۹۶ هزار تن به کشت دیم گندم در استان فارس اختصاص دارد.

پژمان، تصریح کرد: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش‌ها حداقل ۱۵ درصد کاهش تولید نسبت پارسال  داریم که میزان گندم تحویلی در قالب خرید تضمینی حدود ۸۵۰ هزار تن برآورد می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: فارس با ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارا است و علاوه بر برداشت محصول گندم این استان عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز  از سوی آن‌ها انجام می شود به نحوی که کار برداشت حداقل ۲۵ درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور را این ناوگان انجام می دهد.

او، افزود: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه به طول می‌انجامد، اما امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و خشکی هوا، کار برداشت از چهارم فروردین ماه در بخش اشکنان شهرستان لامرد شروع شده است.

پژمان، مهم‌ترین چالش‌های کاشت و داشت گندم در سال زراعی امسال را گران بودن نهاده‌ها و استفاده نکردن کشاورزان از کود‌های پایه فسفاته و پتاسه دانست و اضافه کرد: کاهش و پراکنش نامناسب بارندگی ها، یکنواخت نبودن محصول تولیدی در نوار جنوبی استان و افزایش حمله آفت سن گندم از دیگر چالش‌ها بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس،  اظهار کرد: در سال زراعی امسال اقدامات متعددی از جمله رهاسازی ۳۳۶ میلیون متر مکعب آب از سد درود زن برای آبیاری مزارع شهرستان‌های زرقان، خرامه و مرودشت، تامین و توزیع ۵۰ هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع ۲۱۰ هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده‌ها به منظور تسهیل تولید انجام شده است.

او، به تامین و پرداخت ۲۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور، کمباین و دنباله بند‌ها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش برای مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز نیز اشاره کرد که نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی تولید گندم  استان داشته اند.

پژمان، گفت: قیمت خرید گندم امسال از سوی شورای قیمت گذاری به مبلغ چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده است و عملیات خرید در ۱۳۶ مرکز خرید استان انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بیان کرد: کمیته برداشت استان فارس در تمام مراحل برداشت با حضور کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت در مدت حدود ۶ ماه نظارت دارند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار