وزیر خارجه آمریکا مدعی شد چین قصد دارد قوانینی را که پس از جنگ جهانی دوم بین واشنگتن و متحدانش برقرار شده است، تضعیف کند و آن‌ها را بر هم بزند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چین را به تلاش برای تخریب و تضعیف نظم جهانی به رهبری ایالات متحده و عدم رعایت قوانینی که در دوره پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده، متهم کرد.

آنتونی بلینکن اعلام کرد: رابطه آمریکا با پکن مانند بسیاری از متحدان ما در برخی موارد رقابتی، در موارد دیگر همکاری و در بعضی مسائل هنوز خصمانه است. با این حال یک وجه مشترک وجود دارد، یعنی نیاز به مقابله با چین از موضع قدرت که با اتحاد، هماهنگی و همکاری قوی در بین متحدانمان صورت ‌گیرد، وجود دارد. 

وزیر امور خارجه آمریکا که هفته گذشته برای دیدار با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا به اروپا سفر کرده بود، قول داد: واشنگتن متحدان خود را مجبور به انتخاب بین  آمریکا و پکن نمی‌کند اما نظم بین المللی مبتنی بر قوانین را که در طول ۷۵ سال گذشته همه در آن سرمایه گذاری کرده‌ایم باید حفظ شود تا به منافع و ارزش‌های ما کمک کند.

بلینکن در ادامه افزود: آمریکا می‌خواهد با متحدان خود در مورد چگونگی پیشبرد منافع مشترک اقتصادی و مقابله با برخی از اقدامات تجاوزکارانه و قهری چین همکاری داشته باشد.

پیشتر در مبارزات انتخاباتی آمریکا، بایدن، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را «اراذل و اوباش» لقب داد و پس از روی کار آمدن، موضع سختگیرانه ترامپ علیه چین را ادامه داد و ملت آسیا را «بزرگترین دشمن استراتژیک و رقیب ژئوپلیتیک» خود اعلام کرد.

آمریکا از تقویت همکاری‌های استراتژیک چین با مسکو، امضای توافق نامه همکاری ۲۵ ساله با ایران و انعقاد توافق نامه جامع تجارت سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا نگران است.

چندی پیش هم بلینکن گفته بود: واشنگتن باید از موضع قدرت علیه چین اقدام کند و برای مقابله با پکن نیازمند راهبردی فراگیر هستیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کی گفته آمریکا رهبرجهان است واسه خودتون نوشابه.... نکنیدیانکیهای پررو.خوب کاری میکنه
آخرین اخبار