به دنبال پرتاب ناموفق فضاپیمای استارشیپ SN11، شرکت اسپیس ایکس قصد دارد در آینده‌ای نزدیک سری SN۱۵ را به جای SN۱۲ به سکوی پرتاب بفرستد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اسپیس ایکس نمونه دیگری از فضاپیمای استارشیپ (SN۱۱) را پرتاب کرده و مورد آزمایش قرار داد، اما این مورد نیز همچون همتایان قبلی خود دچار انفجار شد و چهارمین شکست این پروژه را رقم زد؛ و حالا پس از این شکست اسپیس ایکس قصد دارد در آینده‌ای نزدیک استارشیپ SN۱۵ را به سکوی پرتاب ببرد، اما چرا به جای SN۱۲، این شرکت SN۱۵ را به جایگاه پرتاب می‌فرستد؟

پرتاب آزمایشی Starship Serial Number ۱۱ یا SN۱۱ پس از تاخیر‌های متعدد بعدازظهر روز سه شنبه انجام شد؛ طرفداران اسپیس ایکس در سراسر جهان امیدوار بودند که SN۱۱ اولین نمونه‌ای باشد که به صورت یک قطعه فرود می‌آید، اما این موشک تنها چند دقیقه پس از پرواز به آسمان از سکوی پرتاب بوکا چیکا در جنوب تگزاس سقوط کرد. موشک نمونه اولیه بلافاصله پس از آنکه موتور‌های Raptor خود را برای تلاش برای فرود نرم فعال کرد، جداسازی سریع برنامه ریزی نشده یا RUD را تجربه کرد.

SN۱۱ به لیست Starship SN۸، SN۹ و SN۱۰ پیوست همه آن‌ها در بوکا چیکا منفجر شدند و حالا طرفداران این شرکت انتظار دارند، برادر آن SN۱۲ روی سکو قرار گیرد، اما اینطور نیست و اسپیس ایکس برای پرتاب بعدی مستقیما به سراغ Starship SN۱۵ می‌رود. اندکی پس از سقوط SN۱۱، ایلان ماسک رئیس شرکت در حساب توئیتری خود از قرارگیری SN۱۵ ظرف چند روز آینده بر سکوی پرتاب خبر داد.

توسعه استارشیپ حتی برای بزرگترین طرفداران اسپیس ایکس نیز گیج کننده بوده است. این فضاپیما نه تنها تغییرات زیادی در طراحی خود دارد بلکه از سال ۲۰۱۲ به عنوان فضاپیمای دو مرحله‌ای شناخته می‌شود. نمونه‌های اولیه جدید استارشیپ در شرکت بوکاچیکا مونتاژ می‌شوند. این نمونه‌های اولیه فراتر از ۱۵۰ متر پرواز نکرده و به عنوان یک وسیله نقلیه آزمایشی در ارتفاع کم ساخته شده‌اند. اولین مدل‌های اندازه کامل Starship Mk۱، Mk۲، Mk۳ و Mk۴ بودند که اصلاحاتی را در طراحی کلی موشک وارد کردند؛ Starship Mk۳ بعد‌ها به Starship Serial Number ۱ یا SN۱ تغییر نام می‌یابد. آزمایش Starship با مدل‌های SN۳ و SN۴ که شبیه سیلو‌هایی از جنس استنلس استیل بودند، ادامه یافت. موشک‌ها فاقد باله‌های جانبی بودند و هر دو طی آزمایش‌های ناموفق موتور روی سکوی پرتاب منهدم شدند.

Starship SN۵ در جایگاه بعدی قرار داشت و در یک پرواز آزمایشی تا ارتفاع ۱۵۰ متری پرتاب شد که نسبتا موفقیت آمیز بود. SN۵ با یک پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز دیگر از Starship SN۶ دنبال شد و هر دو به ترتیب در ژانویه و فوریه سال جاری کنار گذاشته شدند. Starship SN۷ نمونه اولیه بعدی بود که طی یک آزمایش فشار در ژوئیه ۲۰۲۰ منفجر شد. از مخزن کوچک Starship SN۷.۲، اما برای آزمایش فشار استفاده شد. سپس SN۸ در دسامبر همان سال راه اندازی شد، اما موفق به فرود نشد.

پس از SN۸، SN۹ در فوریه، SN۱۰ در مارس و سپس SN۱۱ در ۳۰ مارس ۲۰۲۱ دنبال شدند. در ژانویه سال جاری پس از آنکه دنبال کنندگان پیگیر و علاقه‌مند مونتاژ SN۱۵ را در بوکا چیکا مشاهده کردند، شایعه شد که اسپیس ایکس از مدل SN۱۲ عبور خواهد کرد. این جهش به این معنی بود که این شرکت پس از راه اندازی SN۱۱، سه تکرار SN۱۲، SN۱۳ و SN۱۴ را از بین می‌برد و حالا ایلان ماسک پس از سقوط SN۱۱، با بیان اینکه SN۱۵ موشک بعدی برای پرتاب است، این خبر را تایید کرد. SN۱۲ هرگز مونتاژ نشد، زیرا اسپیس ایکس انتظار دارد SN۱۵ جهش قابل توجهی در فناوری قبلی را تجربه کند؛ در حقیقت این سه نمونه کنار گذاشته شدند تا فضا را برای طراحی‌های بهتر و قوی‌تر فراهم کنند. بخش‌های جداگانه Starship SN۱۶، SN۱۷ و SN۱۸ نیز در دست ساخت هستند. ایلان ماسک با اشاره به استارشیپ SN۲۰، آن را بزرگترین نسخه بعدی استارشیپ خواند.


بیشتر بخوانید 


منبع: اکسپرس
انتهای پیام/

برچسب ها: فضاپیما ، اسپیس ایکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
فقط هوا فضا سپاه
آخرین اخبار