سجاد آیدنلو با اشاره به شرح جشن نوروزی در آثار ادبی کلاسیک فارسی از آیین سیزده‌به‌در در «شاهنامه» و منظومه «ویس و رامین» می‌گوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگر ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه در مقاله «سیزده‌به‌در» (منتشرشده در نشریه «فرهنگ و ادبیات عامه»، سال ششم، خرداد و تیر ۱۳۹۷) نوشت: «تصریح شاهنامه به این‌که خسروپرویز، به‌هنگام نوروز، «دو هفته» در باغ خویش به بزم می‌نشسته، نکته مهمی است و بااین‌که شاهد واحدی است و غیر از آن ظاهراً گواه دیگری برای دوهفته بودنِ جشن نوروز در روزگار ساسانیان یا ایرانِ پس از اسلام تا دوره صفویه نیست، از نظر مشابهت با سنت‌های معاصر و پایان بزم نوروزی پس از سیزده روز درخور تأمل است....

در آغاز منظومه ویس و رامین ــ که داستان آن اصلی پارتی (فارسی میانه اشکانی) دارد ــ توصیفی از یک جشن عمومی در فصل بهار آمده که در آن، هم شاه و هم عموم مردم به باغ و راغ می‌روند و نشاط و پایکوبی می‌کنند.


بیشتر بخوانید

هرچند در این‌جا هیچ قرینه و اشاره‌ای به برگزاری آن در سیزدهم فروردین نیست، زمان و نحوه اجرای آن کاملاً شبیه مراسم «سیزده‌به‌در» است:

یکی جشن نوآیین کرده بُد شاه/ که بُد درخوردِ آن دیهیم آن‌گاه
چه خرم جشن بود اندر بهاران/ به جشن اندر سراسر نامداران
...
همه کس رفته از خانه به صحرا/ برون بُرده همه سازِ تماشا....»

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سیزده بدر ، شاهنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۲۳:۰۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
بعضی ها میگن که سیزده به در به خاطر اینه که یهودی ها ایرانی کشی کرده اند و جشن آن را هم هرساله میگیرند و ما در خانه نمیمانیم تا در آن روز نحس در خانه نمیریم. والا هزار تا داستان داره این سیزده به در.