انعقاد قرارداد‌های خواهرخواندگی اولین قدم در تقویت روابط اقتصادی، علمی و فرهنگی شهرهاست؛ گامی که گویا در مرحله اجرا جدی گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روابط دولت‌ها و ملت‌ها در چارچوب‌هایی تعریف و برای تقویت رابطه با طرف‌های همسو و همسود راهکار‌هایی در نظر گرفته می‌شود. در میان پیمان‌هایی که برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل و گسترش همکاری‌ها منعقد می‌شود می‌توان به قرارداد‌های خواهرخواندگی شهر‌ها اشاره کرد.

پیمان خواهر خواندگی بر اساس میراث تمدنی مشترک یا میراث تاریخی مشترک شکل می‌گیرد و موجب پایه ریزی ارتباطات بعدی بین بخش‌های دولتی، خصوصی وغیره می‌شود و حتی می‌تواند در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و آموزش مفید باشد.

اصفهان به عنوان یکی از کلانشهر‌های کشور و پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، ۱۳ خواهر خوانده با حدود ۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد که به باور بسیاری از کارشناسان آنطور که باید و شاید نتوانسته از ظرفیت روابط با آن‌ها بهره ببرد و در جهت تقویت توان اقتصادی خود استفاده کند.

سن پطرزبورگ روسیه، شیان چین، بارسلون اسپانیا، فلورانس ایتالیا، فرایبورگ آلمان، کوالالامپور مالزی، هاوانا کوبا، یاش رومانی، ایروان ارمنستان، کویت کویت، لاهور پاکستان، داکار سنگال و بعلبک لبنان و شهر‌هایی هستند که بیشتر آن‌ها از سابقه تمدنی و موقعیت قابل توجه در عرصه فرهنگ و اقتصاد بهره‌مند هستند و اصفهان با آن‌ها پیمان خواهرخواندگی دارد.

خواهرخواندگی، بستری غیررسمی برای دور زدن تحریم‌ها

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در حال حاضر اصفهان با ۱۳ شهر خواهر خوانده می‌باشد، اما از این ظرفیت ایجاد شده و بستر فراهم شده به خوبی استفاده نشده است.

خواهرانی که پیوندشان را جدی نگرفته اند

او افزود: البته بعضی از ارتباطات آموزشی و پژوهشی برقرار شده، اما ظرفیت محقق نشده ناشی از فضای کلان تعاملات کشور بوده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که کشور تحت تحریم است و مبادلات مالی، تجاری و ... به سختی صورت می‌گیرد، اما ما حتی نتوانستیم از این روابط برای تحریم شکنی استفاده کنیم یعنی روابط غیر رسمی را به کمک حل مسائل کشور بیاوریم.

طغیانی بیان کرد: اکنون مهمترین اولویت کشور تامین ارز است که با معرفی ظرفیت‌های کشور به ویژه ظرفیت‌های گردشگری می‌توان در مسیر تامین منافع کشور گام جدی با استفاده از این بستر برداشت.

او ادامه داد: در زمینه استفاده از ظرفیت‌های خواهرخواندگی میزبان نهایی و بازیگر اصلی شهرداری است، اما نهادی که می‌تواند هماهنگی‌ها و ارتباطات را بین دستگاه‌ها برقرار کند، استانداری اصفهان است.

ضرورت تسهیل قوانین قرارداد‌های خواهرخواندگی

علیرضا سالاریان رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان به خبرنگار ما گفت: بسیاری از مردمان کشور‌های دیگر شاید ایران را با اصفهان می‌شناسند و اصفهان نامی شناخته شده در عرصه جهانی است.

او افزود: شهرداری اصفهان جلودار فعالیت‌های دیپلماسی غیررسمی در کشور است، همچنین دانشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان قطب فعالیت‌های علمی و دانش بنیان هستند که از همه این ظرفیت‌ها می‌توان برای پیشرفت ایران و اصفهان بهره برد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان اظهار کرد: باید در داخل کشور قوانین و مقرراتی که برای خواهر خواندگی داریم سهل‌تر شود، در صورتی که شهرداری‌ها اختیار کامل داشته باشند و موانع اداری ایجاد نشود، تعداد خواهر خوانده‌ها در اصفهان افزایش می‌یابد.

سالاریان ادامه داد: تا کنون بحث خواهر خواندگی در اصفهان محدود به یک سری مراسم روتین و معمول بوده است، اما ابتکار شهرداری اصفهان در پایه ریزی طرح "شهروند دیپلمات" می‌تواند به عنوان الگو به دیگر شهر‌ها معرفی شود تا آن‌ها هم ارتباطات خود را پیگیری کنند.

او بیان کرد: طرح شهروند دیپلمات در ادامه و تکمیل فعالیت‌های دیپلماسی شهری شهرداری اصفهان است و در آینده اگر با مشارکت مردم اصفهان و شهروندان مقیم خارج همراه شود کمک شایانی به برقراری، تثبیت و تقویت روابط مردمان دو شهر، کشور و حوزه‌هایی که قابل بهره برداری است می‌کند.

خواهرانی که پیوندشان را جدی نگرفته اند

ایمان حجتی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصلی‌ترین مسئله در همکاری‌های بین المللی و خواهرخواندگی ها، پیمان دوستی بین شهرهاست.

او افزود: شهرداری اصفهان به نمایندگی از مردم شهر، پیمان خواهرخواندگی می‌بندد و برای محقق شدن توسعه این ارتباطات نیازمند بهره گیری از افراد با توانمندی‌ها و ارتباطات گسترده در عرصه بین المللی است و برای این منظور طرح "شهروند دیپلمات" کلید خورد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان بیان کرد: در طرح شهروند دیپلمات از تاجران و بازرگانان، طبقه خلاق به خصوص دانشجویان، استادان دانشگاه، کارآفرینان، افرادی که در استارتاپ‌ها ایده‌هایی داشتند و به فکر توسعه بازار هستند و هنرمندان دعوت شد تا در زمینه بهبود ازتباطات و توسعه ارتباطات پیشنهاد‌های خود را ارائه کنند.

او در خصوص داوری آثار پذیرفته شده گفت: ۱۳ جلسه برای ۱۳ خواهر خوانده داریم که در هر جلسه طرح‌های موضوعی مربوط به هر خواهر خوانده را مطرح می‌کنیم و با حضور کاشناسان بین المللی، نماینده‌ای از شهر خواهرخوانده و رایزن فرهنگی به صورت آنلاین طرح‌ها و پیشنهاد‌ها داوری خواهند شد.

با اینکه مدیران شهری قرارداد‌های خواهرخواندگی را بیشتر با هدف تقویت دوستی و روابط فرهنگی امضا می‌کنند، اما نگاه اقتصادی به این روابط می‌تواند به معنای کامل کلمه راهگشا باشد.

گزارش از مریم صالحی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
برادرخوانده هم داریم؟؟؟؟؟