یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت : دلار در سال ۱۴۰۰ نوسانات شدید مانند آنچه که در دو سال گذشته شاهد بودیم را نخواهد داشت.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علی حیات‌نیا کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت قابل توجهی که ارز طی دو سال اخیر داشت، گفت : این افزایش قیمت آنقدر بالا بود که به نظر می‌رسد قیمت واقعی ارز نصف قیمت کنونی آن باشد.

او با بیان اینکه تغییرات قیمت ارز تابع عوامل متعددی است، گفت : عرضه و تقاضا اصلی‌ترین عامل تعیین نرخ ارز است، اما سایر عوامل خصوصا مسائل سیاسی، تجارت خارجی، روابط بین‌الملل و سیاست‌های بانک مرکزی نیز نرخ ارز را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی وضعیت نرخ ارز با توجه به این شاخص‌ها را در سال ۱۴۰۰ با ثبات بیشتر پیش‌بینی کرد و افزود: بعید است نوسانات شدید دو سال اخیر را امسال هم شاهد باشیم.

حیات‌نیا درباره دلایل ثبات بیشتر نرخ ارز در سال ۱۴۰۰ افزود: یکی از مهمترین این دلایل خوشبینی نسبت به بهتر شدن شرایط تحریم‌ها با بهبود روابط ایران و آمریکا است.

او آزاد شدن بخشی از ارز‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های کره و عراق را نیز از دیگر دلایلی دانست که با وارد شدن ارز به کشور و افزایش عرضه به ثبات قیمت منجر خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از سوی دیگر به دلیل اینکه در سال ۱۴۰۰ انتخابات را در پیش داریم، به احتمال زیاد اقداماتی از سوی حاکمیت برای به ثبات رساندن نرخ ارز و جلوگیری از افزایش تورم بیشتر ناشی از آن انجام خواهد شد.

 حیات‌نیا گفت: عامل دیگر آن است که ارز به اندازه کافی افزایش قیمت داشته و اکنون اکثر مردم دیگر قدرت خرید چندانی برای ارز ندارند و با افزایش تقاضا مواجه نخواهیم بود.

او افزود: به هر حال آینده ارز در سال ۱۴۰۰ به صورت مستقیم به سیاست‌های دولت بعدی و روابط خارجی و بین‌الملل ما نیز بستگی دارد و اگر بهبود روابط خارجی، افزایش فروش نفت و ... را داشته باشیم، حتی احتمال اینکه مقداری کاهش قیمت ارز را داشته باشیم وجود دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه به احتمال زیاد تا سه ماهه اول امسال که به پایان دولت باقی مانده روند کاهشی در نرخ ارز رخ دهد، افزود: این روند کاهشی مقطعی خواهد بود و کاهش قابل توجه و بلندمدت در امسال را برای ارز متصور نیستم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.