سرمازدگی چندسالی است که گریبان گیر کشاورزان چهارمحال و بختیاری شده است، سرمایی که خسارت‌های جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سرمازدگی و یخبندان از مهمترین عوامل خسارت زا در محصولات کشاورزی بوده و همه ساله صدمات جبران ناپذیری را به چرخه تولید و اقتصاد کشاورزی کشور وارد می‌کند و پهنه وسیعی از حاصلخیز‌ترین مناطق تولیدی کشور در معرض این تهدید واقع می‌شود.

سرمازدگی چندسالی است که گریبان گیر کشاورزان چهارمحال و بختیاری شده، سرمایی که خسارت‌های جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند.

خسارت سرمازدگی به باغات چهارمحال و بختیاری

همین چند روز گذشته، اواخر اسفند ماه بود که سرما ۳۷۰ میلیارد ریال به باغات چهارمحال و بختیاری خسارت زد.

عطاءالله ابراهیمی رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سرمازدگی‌های اسفندماه امسال ۳۷۰ میلیارد ریال خسارت به باغات این استان وارد کرد.


بیشتر بخوانید


او افزود: از این میزان ۱۴۰ میلیارد ریال مربوط به سرمازدگی ۸۴۰ هکتار از باغات بادام و زردآلو استان در اوایل اسفندماه و ۲۳۰ میلیارد ریال مربوط به موج بعدی سرما در پایان اسفند ماه است.


ابراهیمی با اشاره به دغدغه‌های فراوان مسئولان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص خشکسالی‌های اخیر گفت: خشکسالی‌های سال آبی جاری، به حدی بود که باغات گردو و زمین‌های زیرکشت کلزا، در زمستان یک دوره آبیاری شد.

او گفت: افزایش دمای هوا و کاهش بارش‌ها باعث خطر بروز خسارت‌های بیشتر حوزه کشاورزی استان شده است.

ابراهیمی افزود: با توجه به این عوامل احتمال افزایش خسارت‌های ناشی از سرمازدگی و شیوع سن گندم و ملخ در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

سرمازدگی باغات چهارمحال و بختیاری در راه است؛ مردم جلوگیری کنند

خانم نوروزی کارشناس هواشناسی چهارمحال و بختیاری از نفوذ هوای سرد و کاهش دمای هوا طی روز‌های آینده در استان خبر داد و گفت: با کاهش دما، سرمازدگی محصولات باغی و زراعی استان پیش‌بینی می‌شود.

او افزود: با توجه به تغییر اقلیم، طی سال‌های گذشته پس از شکوفه زدن درختان شاهد کاهش دما و سرمازدگی باغات و مزارع در اوایل بهار هستیم که این پدیده امسال نیز با کاهش کمینه دما رخ می‌دهد.

نوروزی با اشاره به لزوم اجرای توصیه‌های هشداری، افزود: کاهش دما از صبح روز فردا آغاز و تا سه‌شنبه به ویژه در نیمه شمالی استان ادامه دارد و خطر سرمازدگی باغات و مزارع این منطقه بویژه برای روز‌های یک شنبه ودوشنبه وجود دارد.

او با بیان اینکه در نیمه شمالی استان دما تا کمتر از صفر درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد از کشاوزان خواست تمهیدات لازم را بیندیشند گفت: تنظیم دمای گلخانه‌ها، سالن‌های مرغداری‌ها و دامداری‌ها، همچنین پوشش مناسب محصولات زراعی برای جلوگیری از سرمازدگی توصیه می‌شود.

روش مقابله با سرمازدگی در باغات شهرستان سامان طراحی شد

پارسال برای نخستین سه روش مهار و جلوگیری از سرمازدگی باغات در شهرستان سامان طراحی و به صورت آزمایشی در برخی باغات اجرا شد.

چاهک معکوس یکی از این روش‌ها به شمار می‌رود که برای شب‌هایی که وارونگی دما وجود دارد در ارتفاع ۶ متری، هوای گرم را از سطوح بالاتر به پایین‌تر هدایت می‌کند.

استفاده از پلار باغی که نوعی مشعل گازوئیلی است هم از دیگر روش‌های جلوگیری از سرمازدگی باغات است که این مشعل گازوئیلی با تولید گرما و انتشار آن در چهار جهت باغ می‌تواند دمای هوا را تا چند درجه افزایش دهد.

به گفته کارشناسان برای هر هکتار باغ یک یا دو مشعل کافی است و در مواقعی که با سرمازدگی تششعی وجود داشته باشد، کارایی دارد.

استفاده از المنت‌ها یا بخاری‌های کوچک را روش سوم مقابله با سرمازدگی در باغات عنوان کرد و گفت: این بخاری‌ها مختص هر درخت است و می‌تواند گرمای مورد نیاز را در ساعات سرد به ویژه بین ساعت ۵ تا ۷ صبح که هوا صاف و بدون وزش باد است، تامین کند.

در سرمازدگی تششعی، گرمای ناشی از تابش آفتاب در طول روز، در هنگام شب با طول موج‌های بلندتر به جو برگشته و باعث کاهش دمای هوای اطراف می‌شود، به طوری که پایداری چنین شرایطی منجر به وقوع یخبندان در سطح زمین شده و به عبارتی وارونگی حرارتی اتفاق می‌افتد.

شهرستان سامان از قطب‌های مهم تولید بادام کشور است که در ۲۰ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این شهرستان ۱۸ هزار هکتار باغ دارد.

چوم سوزان؛ راهکاری کوتاه‌مدت برای مقابله با سرمازدگی

حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه آغاز فصل بهار، اوج شکوفایی درختان و طبیعت است، گفت: کشاورزان از دود سفید یا چوم‌سوزان به عنوان راهکاری کوتاه‌مدت برای دفع ضرر سرما از باغات خود، استفاده کنند.

او با اشاره به سطح باغات استان به میزان ۴۲ هزار هکتار، اظهار کرد: بهترین راهکار کوتاه مدت برای مقابله با سرمازدگی شکوفه‌های درختان در فصل بهار، استفاده از دود سفید که از سفال، پیشال یا پوست بادام بدست می‌آید، محسوب می‌شود و باید طوری آتش زده شوند که به صورت خفه کار کرده و دود سفید تولید کنند.

دانش افزود: استفاده از پلار باغی (برای هر ۱.۵ هکتار یک دستگاه پلار باغی یا بخاری باغی و برای هر هکتار باغ، ۴۰ عدد بخاری باغی استفاده شود) و یا استفاده از مولد باد یا چاهک معکوس از دیگر راه‌های کوتاه‌مدت به منظور مقابله با سرمازدگی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان احداث باغات در ارتفاعات و کاشت درختان دیرگل را از راه‌کار‌های بلندمدت برای حفظ باغات از خطر سرمازدگی برشمرد و گفت: در حال حاضر برای احداث و توسعه باغات، باید از روش سرشاخه‌کاری که در دیتور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد، استفاده شود.

استان چهارمحال و بختیاری در حال حاضر دارای ۳۸ هزار هکتار باغ شامل ۳۰ هزار هکتار باغ بارور و هشت هزار هکتار نهال غیر بارور است.

در مجموع ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های این استان به تولید بادام اختصاص دارد که ۱۴ هزار هکتار آن آبی و دو هزار و ۷۰۰ هکتار به صورت دیم آبیاری می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار