مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان گفت: ۲ پروژه‌ی مهم برای جبران بخشی از کمبود آب زاهدان به عنوان پرتنش‌ترین شهر استان از نظر آب در دست اجراست.

علیرضا قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: در زمان کنونی برای افزایش میزان ظرفیت تولید آب، منابع آبی جدید موجود نبوده و آب آشامیدنی زاهدان از چاه‌نیمه‌های سیستان تامین می‌شود که خود وابسته به رودخانه هیرمند است که شرایط پایداری ندارد.

او  با بیان اینکه زیرساخت‌های فعلی جوابگوی نیاز روزافزون و رشد بی‌رویه جمعیت مرکز پهناورترین استان کشور نیست افزود: با وجود اینکه همواره تلاش شده تا خدمات‌رسانی به بهترین شکل به مشترکان ارائه شود ولی متاسفانه طی سالیان اخیر با رشد بی رویه جمعیت و همچنین بروز خشکسالی‌های متوالی در سیستان و بلوچستان این امر تامین آب شرب را با چالش‌های جدی روبرو کرده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان تصریح کرد: در سالی که گذشت مشترکان جدیدی در حاشیه شمال شهر و ۱۰۰ درصد اراضی غرب شامل شهرک الغدیر، مسکن مهر سه خانواری، شهرک جهاد و شهرک برق اضافه شدند این در حالی است که ظرفیت تولید آب زاهدان با حدود یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه ثابت مانده و هم اینک با کمبود ۸۰۰ لیتر در ثانیه روبروست و همین مساله زاهدان را از نظر تامین آب به یکی از پر تنش‌ترین شهرهای استان در تابستان‌ها و زمان پیک مصرف تبدیل کرده است.

او  ادامه داد: سیستان و بلوچستان در سالی که گذشت رتبه نخست کم‌بارش‌ترین استان کشور را به خود اختصاص داد و با کاهش ۹۶ درصدی بارندگی، زنگ تنش آبی بیش از گذشته به صدا در آمد و برای استانی که تامین آب شرب ۱۸ شهر آن وابسته به بارش‌های سالیانه است شرایط بحرانی را رقم زده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عجین شدن زندگی مردم با ویروس منحوس کرونا که خود به تنهایی باعث افزایش ۲۳ درصدی مصرف آب مشترکان نسبت به دوران مشابه گذشته شده است نیز مزید بر علت گردیده تا تابستان‌های سختی را پیش رو داشته باشیم.

او  با اشاره به اینکه صحیح مصرف کردن را باید از سرلوحه کار قرار داد افزود: تغییر در سبک زندگی برای سازگاری با کم‌آبی امری ضروری بوده و لازم است حتی‌المقدور از آب آشامیدنی که با هزینه بالا و زحمت زیاد تهیه می شود محافظت کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان ادامه داد: هر فرد با مصرف بهینه می‌تواند حافظ و حامی منافع جمعی باشد و افراد جامعه با علم و اطمینان از اینکه هر رفتاری که به سود جامعه باشد به سود آنان نیز هست و هر کاری که زیانی به جامعه برساند به آن‌ها هم ضرر می‌رساند باید مسوولانه رفتار کنند چرا که هر چقدر مخازن موجود آب ما کمتر و صحیح‌تر مصرف شود تابستان بهتری را پشت سر خواهیم گذاشت.

او  تصریح کرد: برای جبران بخشی از کمبود آب شهر زاهدان در سال گذشته ۲ پروژه‌ی مهم آغاز شد که در این راستا در گام نخست اقدامات لازم برای راه اندازی فاز چهارم آب شیرین‌کن زاهدان با ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب در شبانه روز با سرمایه‌گذاری ۶۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی انجام شد که هم اینک ۱۰ هزار متر مکعب آن آماده است.

قاسمی با بیان این که با احتساب هر مترمکعب برای یک مشترک در تابستان این پروژه مشکل ۱۵ هزار خانوار را حل خواهد کرد افزد: سال ۹۸ نظر مساعدی از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب به سیستان و بلوچستان صورت گرفت که به واسطه آن ۴۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی کشور که مجموع آن زیر ۵۰۰ میلیارد تومان بود معادل ۱۰ درصد به استان رسید.

او  ادامه داد: در همین راستا پروژه‌هایی را درسیستان وبلوچستان برای رفع تنش آبی شروع کردیم که دومین و شاخص‌ترین آن طرح تامین آب اضطراری شهر زاهدان از دشت حرمک با عملیات حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه و اجرای ۲۳ کیلومتر خطوط جمع‌آوری و انتقال، ۴۸ کیلومتر خطوط انتقال نیرو و بهره گیری از قطعات اجرا شده‌ی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان و افزایش ظرفیت تأمین به میزان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه با اعتبار بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: در اقدامی ضربتی و جهادی تاکنون پنج مرحله از اتصال خط انجام شده که در تلاشیم این پروژه را هرچه سریع تر به سرانجام برسانیم و امید است با اجرای پروژه های میان‌مدت و درازمدت، تنش آب آشامیدنی به حداقل برسد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار