مدیر امور منابع شیروان گفت: با بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۰ هزار مترمکعب آب وارد سد بارزوی این شهرستان شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  اسحاق خسروپناه گفت : حجم کنونی آب موجود در مخزن سد بارزو ۳۸.۲ میلیون مترمکعب است که در مقایسه بامدت مشابه سال قبل که ۴.۸ میلیون مترمکعب بوده است ۳.۱ میلیون مترمکعب کاهش ورودی حجم آب را داشته ایم.


بیشتر بخوانید 


او گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ میلی متر بارش باران در ایستگاه نامانلو بخش سرحد، ۱۱ میلی متر در سد بارزو و ۴.۸ میلی متر در شیروان ثبت شده است که در مجموع کل امسال در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش ورودی آب به سد بارزو را داشته ایم.

خسروپناه مدیریت مصارف آب را یکی از اولویت‌های اصلی عنوان کرد و افزود: به تمام تشکل‌ها اعلام شده از کشت‌های پرمصرف خودداری کنند، زیرا که قادر به تامین آب نیستم، نظارت‌ها تشدید شده تا تخلفاتی صورت نگیرد و آب را به سایر اراضی انتقال ندهند چرا که آب مازاد نداریم و باید براساس نوع کشت تعریف شده مدیریت صورت گیرد.

مدیر امور منابع شیروان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۹۹ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۵۴.۵ میلی متر بوده ۳۶ درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۴۰ درصد کاهش داشته ایم.

به گفته خسروپناه برنامه تنظیم آب سد برای مصارف سال جاری، ۱۴ میلیون متر مکعب برای حوزه کشاورزی، پنج میلیون متر مکعب نیز برای شرب شهر شیروان و روستا‌های اطراف و یک میلیون متر مکعب نیز برای مصارف صنعتی است.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می‌آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب‌های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

انتهای پیام/ه

برچسب ها: سد بارزو ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.