مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کردند که در سال گذشته میلادی، یک هزار ۵۸۰ غیرنظامی در انفجار ماین کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته شده است که هشتاد درصد قربانیان کودکان هستند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث اعلام کردند که در سال گذشته میلادی، یک هزار ۵۸۰ غیرنظامی در انفجار ماین کشته و یا زخمی شده‌اند. گفته شده است که هشتاد درصد قربانیان کودکان هستند.

غلام بهاءالدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث در مراسم گرامیداشت از روز بین‌المللی آگاهی‌دهی در مورد خطرات ماین گفته که تاکنون در همکاری با کشورهای کمک کننده، حدود‌ ۳۲۰۰ کیلومتر مربع از اراضی کشور از وجود ماین‌ها و مهمات منفجر نشده پاکسازی شده است، اما هنوز هم حدود ۱۶۰۰ کیلو متر مربع ساحات ملوث با ماین‌ها و مهمات باقیمانده است.

جیلانی بیان کرد که پاکسازی ماین‌ها زمینه را برای پیشرفت و بازسازی کشور فراهم می سازد.

محمد شفیق یوسفی، رئیس انسجام و هماهنگی تطهیر ماین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که در سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۵۸۰ تن از افراد ملکی در پی انفجار ماین ها، مهمات منفجر ناشده و ماین‌های دست ساخت کشته و زخمی شده اند. وی افزود که افغانستان هنوز به ادامه کمک های جامعه جهانی در زمینه ماین پاکی نیاز دارد.

در همین حال فیونا فریزیر، رئیس حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان نیز بیان داشت که در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۰ درصد از قربانیان ماین کودکان بوده اند.

وی بر ضرورت تداوم برنامه‌های آگاهی دهی از خطرات ماین تاکید کرد.

دولت افغانستان می‌گوید ماین‌‌های کارگذاری شده طالبان بیشترین تلفات را به غیرنظامیان وارد می‌کنند.

همچنین نهادهای مدافع حقوق بشر بارها از این گروه خواسته‌اند که استفاده از ماین را متوقف کنند اما طالبان به این خواست تمکین نکرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.