مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:اولین گله گورخر ایرانی رها سازی شده در پارک ملی کویر بعد از ۴ ماه با محیط زیست جدید خود سازگاری کامل پیدا کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گله متناسب سازی شده با ترکیب جنسیتی مطلوب شامل ۵ راس گورخر ماده آبستن و یک نر نابالغ که در آذر ماه سال ۱۳۹۹ پس از گذراندن مراحل انتقال از پارک ملی توران و نگهداری در اسارت رها سازی شده بودند هم اکنون کاملا به این محیط زندگی عادت کرده اند.

او تصریح کرد: شناساندن محیط جدید زندگی به گورخر‌ها بدلیل اینکه این حیوان در هر کجا که رها شود با رد یابی و جهت گیری‌های غریزی معمولا به نقطه اولیه‌ای در آنجا متولد شده باز می‌گردد، بسیار سخت است و این فرآیند تخصصی در مدت ۴ ماه با موفقیت انجام شد.

عبدوس  افزود:علاوه بر این ۶ راس رها سازی شده، هم اکنون ۵ راس گور دیگر با بهترین شرایط در مجهزترین و تخصصی‌ترین مرکز نگهداری و پرورش در اسارت گور آسیایی در مجموعه پارک ملی کویر به منظور ایجاد ترکیب جنسیتی مناسب طبیعت نگهداری می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: برنامه ریزی صورت گرفته تا با جدا سازی مناسب نر‌ها و ماده‌های غیر هم خانواده برای جفت گیری آماده شوند تا نسل سوم و چهارم این گور در پارک ملی کویر از نظر ژنتیکی هم آمیزی نداشته باشند و کره‌های سالم با قابلیت نسل گیری در آینده متولد شوند.


طبق سرشماری‌ها هم اکنون کمتر از هزار راس گورخر ایرانی در استان‌های سمنان، یزد، فارس و کرمان بصورت رها شده در طبیعت و نگهداری در اسارت وجود دارد.

پارک ملی کویر با وسعت کلی ۴۲۰ هزار هکتار و ۲۵۰ هکتار منطقه حفاظت شده در جنوب شهرستان گرمسار در استان سمنان قرار دارد که با استان‌های تهران، قم و اصفهان مرز مشترک دارد و طبق آخرین آمار‌ها ۳۴ گونه پستاندار، ۳۴ گونه خزنده، ۱۵۵ گونه پرنده و ۳۵۵ گونه گیاهی در آن وجود دارد.

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار