رهاسازی ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب سد‌های آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: ۱۶۰ میلیون مترمکعب از آب سد‌های استان به دریاچه ارومیه رهاسازی شد.

یاسر رهبردین معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اظهار کرد: از سال آبی ۹۹ تا ۱۴۰۰ میزان رهاسازی از سد شهید کاظمی بوکان ۱۲۸ میلیون مترمکعب، مهاباد ۲۶ میلیون، دریک سلماس چهار و نیم و شهرچای ارومیه ۱.۳ میلیون و در مجموع ۱۶۰ میلیون مترمکعب رهاسازی از این سد‌ها به دریاچه ارومیه انجام شده است.

رهبردین گفت: با توجه به اینکه وضعیت برخی سد‌های استان مناسب بوده است، رهاسازی از سد‌های شهید کاظمی بوکان، دریک سلماس و سد مهاباد انجام و با برنامه پیش رفت و اگر بارش‌ها مطلوب باشد این رهاسازی‌ها ادامه خواهد داشت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: همچنین در جا‌هایی که سد وجود ندارد سردهنه‌ها مدیریت شده تا اگر مصارف کشاورزی لازم نباشد آب به دریاچه برسد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون در سد شهرچای ارومیه ۱۰۴ میلیون مترمکعب آب وجود دارد اظهار داشت: هم اکنون وضعیت مخزن این سد با سال گذشته چندان تفاوتی ندارد با این تفاوت که در سال گذشته ذخایر برفی مطلوبی وجود داشته، اما امسال این ذخایر ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: بنابراین ورودی به سد شهرچای نسبت به سال گذشته وجود نداشته است و در کنار آن، حجم مخزن سد شهرچای در تراز طبیعی ۲۲۰ میلیون مترمکعب بوده و در واقع هم اکنون بیش از ۵۰ درصد از حجم مخزن خالی است و این مخزن برخلاف برخی گفته‌ها سرریز نشده است.

رهبردین در ادامه گفت: در اسفندماه سال گذشته که خط ۵۰۰ به مدت دو روز با مشکل روبه‌رو شد ۲۵ درصد شهر درگیر شده و بنابراین این سد نه تنها برای کشاورزی بلکه برای شرب قابل استفاده است.

او بیان کرد: ۷۰ درصد آب شرب ارومیه از سد شهرچای تامین می‌شود و بنابراین رهاسازی با احتیاط انجام شده تا آب شرب شهر ارومیه با مشکل روبه‌رو نشود.

رهبردین ادامه داد: علاوه بر آن، مصرف کشاورزی در حدود ۵۲ میلیون مترمکعب است و اگر رهاسازی زیست محیطی نیز در نظر گرفته شود، مصرف سالانه در حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: پس اگر هم اکنون سد شهرچای به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود آب شرب و کشاورزی شهر ارومیه با معضل جدی روبه‌رو می‌شود.

او افزود: اگر میزان مخزن و ذخیره آب و نیز ذخایر برفی همانند سال گذشته بود این رهاسازی انجام می‌شد، اما وضعیت سد شهرچای مناسب نیست.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.