عدم توافق ۳ کشور آفریقایی در نشست حل اختلافات درباره سد النهضه

سه کشور مصر، سودان و اتیوپی نتوانستند به اجماعی برای حل اختلافات خود درباره سد النهضه دست یابند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، سه کشور مصر، سودان و اتیوپی در نشست «کینشازا» که با هدف حل اختلافات درباره سد «النهضه» آغاز شده است درباره بیانیه پایانی نشست، دچار اختلاف نظر شده اند.

بر این اساس، مصر، سودان و اتیوپی هریک بر مواضع قبلی خود تاکید کردند و به همین دلیل نتوانستند به یک توافق در خصوص آبگیری و فعال سازی سد النهضه دست پیدا کنند.

سودان و مصر بر ضرورت توسعه واسطه‌ها تاکید دارند تا از این طریق آمریکا، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز بتوانند تحت نظارت اتحادیه آفریقا واسطه مذاکرات باشند. این دو کشور اصرار دارند واسطه‌های چهارگانه باید از روند فنی و قانونی مرتبط با سد النهضه آگاه باشند، اما در مقابل اتیوپی مخالف این پیشنهاد است و خواستار آن است که ناظران مذاکرات باید تنها بر اساس روند پیشرفت مذاکرات سه کشور انتخاب شوند.

گفتنی است خارطوم و قاهره‏، میانجیگری اتحادیه آفریقا در مذاکرات مربوط به سد النهضه را کافی نمی‌دانند و خواهان مشارکت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا در این مذاکرات هستند و معتقدند در این صورت، کشور‌های حوزه رودخانه نیل می‌توانند به یک توافقنامه الزام آور در خصوص تقسیم آب این رودخانه دست پیدا کنند، اما اتیوپی با رد درخواست آن‌ها معتقد است، اتحادیه آفریقا به تنهایی می‌تواند مشکلات مربوط به قاره سیاه را حل و فصل کند.

اتیوپی به طور یکجانبه اقدام به ساخت سد النهضه بر روی رود نیل، بزرگترین رود قاره سیاه کرده است. از آنجا که رود نیل نقشی حیاتی در کشور سودان و مصر دارد، این موضوع باعث ایجاد چالش‌های امنیتی و سیاسی میان این سه کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار