خیز بلند کرونا برای چهارمین بار در کشور آغاز شد؛ خیزی پیش از آغازش هشدار‌های زیادی برای پیشگیری از آن داده شده بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  در حالی که پیش از آغاز سال نو، بار‌ها و بار‌ها نسبت به مسافرت‌ها و رعایت دستورالعمل های بهداشتی هشدار داده شده بود، اما متاسفانه برخی بی توجه به اوضاع و احوال کرونا قصد سفر کردند و حتی زحمت رعایت ویژه نامه های بهداشتی را هم به خود ندادند.

براساس آخرین بررسی‌های ستاد ملی کرونا بعد از تعطیلات نوروزی پس از یک دوره ۱۷ هفته‌ای آرامش یکباره ویروس منحوس از کنترل خارج شد و سرعت همه‌گیری شهرستان‌های کشورمان را یکی پس از دیگری در شرایط بحرانی قرار داده است.

عمق فاجعه آنجاست که بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، در ایام تعطیلات نوروزی ۱۵ هزار نفر کرونا مثبتی که از ابتلایشان آگاهی داشته‌اند نیز اقدام به جابجایی کرده‌اند. در عین حال میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۵۵ درصد سقوط کرده است؛ موضوعی که خطر موج چهارم را دو چندان می‌کند.


بیشتر بخوانید


با توجه به آمار‌های جدید منتشر شده از سوی ستاد ملی کرونا پس از یک دوره هفده هفته‌ای آرامش از نظر همه‌گیری ویروس منحوس در کشور دوباره شهر‌های ایران یکی پس از دیگری به سمت رنگ‌های تیره کرونایی تغییر وضعیت داده و تخت‌های بیمارستانی هم مملو از بیماران بدحال شده است.

کشوری که در هفته دوم بهمن ماه هیچ شهر قرمز کرونایی نداشت و تنها ۱۸ شهر آن نارنجی بودند و در مقابل ۳۰۱ شهر آبی داشت، حالا با گذشت کمتر از دو ماه به نقطه‌ای برسد که شاهد کاهش ۹۰ درصدی شهر‌های آبی در کشور باشیم. در نقطه مقابل اما، افزایش بیش از ۹۰ درصدی شهر‌های قرمز و نارنجی را مشاهده می‌کنیم. بر این اساس به گفته مقامات وزارت بهداشت، در حال حاضر در کشور ۴۷ شهر قرمز و ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۲۸ شهر آبی داریم.

پرچم داری کرونای انگلیسی

با وجود این شرایط، بر اساس اعلام دکتر علیرضا رییسی - معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خیز بلند بیماری کووید-۱۹ در کشور آغاز شده و از نظر اپیدمیولوژیک الگویی که از بیماری در کشور دیده می‌شود، نشان‌دهنده پرچمداری کرونای انگلیسی است؛ به طوری که بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در اکثر استان‌های کشور افزایش یافته‌اند و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.

شهرکرد رنگ عوض کرد

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در تازه‌ترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت به رنگ قرمز یا خیلی پرخطر تغییر وضعیت داد.

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش سرعت شیوع کرونا در این استان گفت: این وضعیت سبب شد تا مرکز استان نیز در تازه‌ترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت به رنگ قرمز یا خیلی پرخطر تغییر وضعیت دهد.

او با اشاره به چرخش ویروس کرونای انگلیسی در استان و ورود به موج چهارم شیوع کرونا در استان، افزود: طی ۱۰ روز اخیر بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ بیمار با علائم بالینی مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که تست بخش قابل توجهی از آن‌ها مثبت می‌شود.

شیرانی اضافه کرد: در این مدت تعداد بیماران سرپایی بیش از پنج برابر و بیماران بستری بیش از سه برابر روز‌های قبل از آن گزارش شده است و چنانچه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی تداوم یابد امکان وخامت بیشتر وضعیت وجود دارد.

او با ابراز تاسف نسبت به مرگ هم‌استانی‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، ادامه داد: دو روز پیش یک مادر باردار بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، اما با تلاش کادر پزشکی نوزاد با عمل سزارین به دنیا آمد و از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار دارد.

شیرانی گفت: در حالی که در نیمه نخست اسفند تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان کمتر از ۱۰۰ نفر بود، اما این تعداد در حال حاضر به ۲۶۳ بیمار افزایش یافته است.

او با توصیه نسبت به در خانه ماندن و دوری نسبت به حضور در تجمع‌ها، اظهار داشت: این توصیه از سوی افرادی که در ایام نوروز به مسافرت رفته‌اند باید بیش از دیگران جدی گرفته شود و تلاش کنند تا دست کم یک هفته خود را قرنطینه کرده و از داشتن مراوده و ارتباط نزدیک با دیگران بپرهیزند.

بازار داغ کرونا در استان چهارمحال و بختیاری با ۱۷۸ مثبت جدید

مراکز درمانی استان چهارمحال و بختیاری شاهد طیف گسترده‌ای از نوزدان، جوانان و افراد مسنی است که در دام این ویروس گرفتار شده اند؛ ویروسی که پیر و جوان نمی‌شناسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۵۸۳ نفر با علائم بالینی مشکوک به کرونا به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که نتیجه آزمایش ۱۷۸ نفر از مراجعه کنندگان سرپایی مثبت و آزمایش ۳۹ نفر از بیماران بستری در مراکز درمانی هم مثبت اعلام شد.

دکتر مجید شیرانی افزود: با فوت ۵ نفردر ۲۴ ساعت گذشته، آمار فوتی‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان به ۸۱۶ نفر رسید.

او، تعداد افراد بستری در مراکز درمانی استان را ۲۷۸ نفر اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۲۸ بیمار با شرایط وخیم در بخش‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند.

مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار در بروجن تعطیل شد

محمدحسن کرمی رئیس شبکه بهداشت و درمان بروجن با اشاره به وضعیت قرمز این شهرستان در رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا گفت: فعالیت اصناف گروه‌های دو، سه و چهار شهرستان بروجن تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

او افزود: امید است با تعطیلی یک هفته‌ای اصناف گروه‌های دو، سه و چهار به توان وضعیت رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا در این شهرستان را از قرمز به نارنجی و حتی زرد بازگرداند.

کرمی اضافه کرد: تصمیم مسئولان شهرستانی مقابله با ویروس کرونا در بروجن، تعطیلی اصناف گروه‌های دو، سه و چهار تا پایان همین هفته است، اما در صورت لزوم مجبوریم این تعطیلی را تا دو هفته ادامه دهیم.

تعطیلی مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ در شهرکرد به مدت دو هفته

عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرستان شهرکرد در جلسه ستاد شهرستانی پیشگیری از کرونا با بیان اینکه عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سبب اعلام وضعیت قرمز در شهرکرد شد اظهار داشت: به مدت دو هفته مشاغل سطح دو، سه و چهار در این شهرستان تعطیل خواهند بود.

او افزود: حضور کارکنان ادارات ارائه‌دهنده خدمات ضروری تا یک دوم و مابقی دستگاه‌ها تا دو سوم کاهش پیدا می‌کند.

ارژنگ اضافه کرد: بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژ‌های سربسته و سرباز، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازار‌های موقت، بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی به مدت دو هفته تعطیل است.

ارژنگ اضافه کرد: همچنین آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، آتلیه‌های عکاسی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی، قهوه‌خانه‌ها، آژانس مشاور املاک و قنادی و شیرینی‌پزی‌تر و خشک، آب میوه و بستنی‌فروشی و مشاغل مشابه به مدت دو هفته تعطیل است.

او ادامه داد: تالار‌های پذیرایی تعطیل است و مراکز تهیه و طبخ غذا تنها به صورت بیرون‌بر فعال است.

ارژنگ گفت: نماز‌های جمعه، نماز جماعات یومیه و هرگونه تجمع در مساجد تعطیل است و همچنین مدارس، موسسات آموزشی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مهد‌های کودک در این شهرستان به مدت ٢ هفته تعطیل است.

او با بیان اینکه ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ٢٢ تا ٣ بامداد در شهرستان اجرا می‌شود و در صورت تخلف جریمه اعمال خواهد شد، گفت: خودرو‌های پلاک غیربومی استان اگر داخل شهر تردد کنند توسط پلیس جریمه خواهد شد و همچنین هرگونه تجمع در آرامستان‌ها و مراسم سوگواری در منازل ممنوع است.

محدودیت‌های کرونایی در استان چهارمحال و بختیاری

سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از جزئیات محدودیت‌های جدید کرونایی در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

او ادامه داد: فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴ در شهرستان‌های نارنجی شامل فارسان، سامان، بن، لردگان و کیار ممنوع است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: فعالیت گروه شغلی ۴ در شهرستان‌های زرد شامل کوهرنگ و اردل و خانمیرزا ممنوع است.

جزایری بیان کرد: مراسم‌های مذهبی و فرهنگی ماه مبارک رمضان در شهرستان‌های قرمز و نارنجی ممنوع و در سایر شهرستان‌ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی امکان برگزاری دارد.

او افزود: با ابلاغ جدید ستاد ملی کرونا، فعالیت آموزشی حضوری مدارس در مناطق قرمز و نارنجی و زرد به‌طور کامل ممنوع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مطابق قانون خدمات کشوری در شرایط کرونایی، ادارات مکلف به اجرای قانون دورکاری مطابق با رنگ شهرستان هستند، تأکید کرد: در صورت تخلف از موارد فوق، مراتب به بازرسی استانداری چهارمحال و بختیاری اطلاع‌رسانی شود.

شهاب قائدی مدیر کل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرستان‌های نارنجی و قرمز استان چهارمحال و بختیاری باید دور کاری ادارات اجرا شود.

او ادامه داد: در راستای حفظ حقوق مردم و تکریم ارباب رجوع باید درخواست‌های مردمی توسط مدیران و کارمندان شاغل در ادارات در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین شهروندان از مراجعات غیرضروری به ادارات خودداری کنند.

قائدی یادآور شد: شهروندان چنانچه شکایتی از دستگاه‌های اجرایی دارند، می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه سامد (ارتباط دولت و مردم) با شماره تماس ۱۱۱ در میان بگذارند تا شکایت آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان مورد رسیدگی و پیگیری قرار بگیرد.

به این ترتیب مسئولان بهداشت و درمان برای مقابله با این موج تازه از همه‌گیری کرونا که متاسفانه بیشتر موارد ابتلا با ویروس جهش یافته انگلیسی هم ثبت شده است دستور آماده باش کامل تمامی مراکز درمانی مرتبط با این موضوع را صادر کرده و در بسیاری از مراکز درمانی جراحی‌های غیرضروری به زمان دیگری موکول شده تا تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران بدحال کرونایی قرار گیرد.

ستاد ملی کرونا با توجه به آمار‌هایی که در اختیار دارد رسما اعلام کرده که اکنون موج چهارم کرونا با سرعت در حال پیشرفت از نیمه غربی به سمت نیمه شرقی کشور است و فعلا بهترین راکار برای مقابله با همه‌گیری استفاده از ماسک، خودداری از دورهمی و مراسم عروسی و سوگواری ضروری است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار