معجزه‌ای دگر بار از دل طبیعت / معرفی گونه نادر گیاهی برای اولین بار در جهان

گونه نادر گیاهی برای اولین بار در جهان توسط استاد پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی کشف و به نام او ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت :گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی برای اولین بار در جهان در بیرجند معرفی شد.

او افزود : محل جمع آوری نمونه این گیاه در جنوب شهرستان بیرجند ارتفاعات باقران، بند امیر شاه بوده است.

پویان بیان کرد: این نمونه پس از جمع آوری با شماره ۴۴۷۴۶ در هرباریوم دانشگاه فردوسی ثبت و پس از طی مراحل قانونی توسط اساتید گروه زیست شناسی و دانشکده علوم گیاهی مورد تایید و ثبت جهانی شد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: شکل شناسی دانه‌های گرده در گونه فیلیپاش پویانی و گونه‌های نانا و آنگوستلاسی نیاتا با میکروسکوپ نوری و نیز اسکن میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


او افزود : طول، عرض، شکل سلول‌های اپیدرمی، برجستگی‌ها و پوسته خارجی دانه‌ها برای ۲۰ دانه در هر تاکسون در SEM مورد بررسی قرار گرفتند.

پویان بیان کرد : این گیاه برای اولین بار در منطقه بندامیرشاه بیرجند شناسایی شده، اما در صدد هستیم تا گستره جغرافیایی آن را در سایر نقاط استان ردیابی کنیم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت :نام فارسی این گیاه را گل جالیز پویانی گذاشته اند و این کشف جدید در یافته‌های نوین در علوم زیستی به چاپ رسانده شده و رسمیت یافته است.

او گفت : در مورد خواص این گیاه هنوز اطلاعات دقیقی نیست، اما می‌توانیم با توجه به ژن‌های خانوادگی مشترک این گیاه با سایر گیاهان حدس‌هایی بزنیم، اما هنوز باید آنالیز شود و با توجه به آنالیز شیمیایی خواص آن بیان شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
درود، ان شاءالله امسال در همه زمینه ها اول باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
بازم دو محققان جهاد دانشگاهی گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چ جالب