آهنگساز سریال «نون خ» درباره تیتراژ قسمت پایانی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آهنگساز سریال «نون خ» در پاسخ به این‌که چرا در تیتراژ قسمت پایانی سریال، از موسیقی ترکیه‌ای بهره گرفته است؟ چنین توضیح می‌دهد: موسیقی قطعه «لیلیم لی» اصالتی کردی دارد. ممکن است برخی پس از گوش دادن اثر در تیتراژ پایانی سریال، قطعه بازخوانی شده توسط ابراهیم تاتلیس (خواننده ترک) برایشان یادآوری شود، ولی این خواننده به دلیل کُرد بودنش چندتا از ملودی‌های فولکلور کردی همانند «لیلیم لی» را به ترکی برده است.

صادق آزمند ـ آهنگساز سریال «نون خ» ـ در گفت وگویی در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: اگرچه قدمت و اصالت این آثار به موسیقی کُردی برمی‌گردد، اما، چون از یک خواننده مطرح ترکیه‌ای شنیده شد، خیلی‌ها این قطعه را به عنوان یک اثر ترکی می‌شناسند.

از او می‌پرسیم «کردی ترکیه یا کردی ایران؟» که چنین پاسخ می‌دهد: موسیقی‌هایی که در سریال استفاده کردم، موسیقی کردستان بود؛ به گونه‌ای که مثلا کرد‌های خراسان را که کرمانج هستند را در نظر گرفتم، ولی باید بدانیم که کرد‌های ترکیه نیز کرمانج هستند. به همین جهت سعی کردم سیری در موسیقی کردستان داشته باشم و تمامی لهجه‌ها را در نظر بگیرم. البته «لیلیم لی» سروده استاد بی بدیل و پر آوازه کرد، «استاد هیمن موکریانی» است. در نتیجه موسیقی «لیلیم لی» را که در سریال شنیدیم به اصل خودش برگشت.


بیشتر بخوانید:


آزمند در ادامه درباره عهده‌دار بودن ساخت موسیقی سریال «نون خ ۳» اظهار می‌کند: برای ساخت بخش به بخش موسیقی این سریال بسیار فکر شده است؛ چون این سریال با دیگر فیلم‌هایی که ساخت موسیقی آن‌ها را بر عهده داشتم دارای تفاوت‌هایی بود. اول اینکه این سریال طنز بود و خارج از کمدی بودنش، تمام درد و دل مردم کردستان را توانست به تصویر بکشد.

او ادامه می‌دهد: بیشتر تمرکزم برای ساخت موسیقی سریال «نون خ»، روی موسیقی فولکلور بود؛ زیرا کشور ما با توجه به قدمت بسیار بالایی که دارد، هر منطقه از آن دارای موسیقی خاص خود است. در کنار کلیه مناطق ایران، مناطق کردنشین ایران از یک موسیقی فولکلور تمام عیار غنی بهره‌مند است. به همین جهت تصمیم گرفتم موسیقی‌هایی را بر اساس فواصل موسیقی مقامی کردستان که ملودی آن‌ها ۱۰۰۰ سال قبل ساخته شده است، بسازم.

این آهنگساز اضافه می‌کند: تنها سعی کردیم به عقب برگردیم و از فضایی برای یک سریال کمدی استفاده کنیم که از دل فرهنگ آن مردم باشد؛ در نتیجه ملودی‌هایی بر اساس ملودی‌های غنی و مقامی خود آن‌ها که ممکن است حتی فراموش شده باشد، ساخته شد و تا آنجا که می‌دانم حداقل خود مردم کردستان کار را دوست داشتند.

در بخش پایانی مصاحبه از این هنرمند علت بی‌توجهی به موسیقی فیلم را در سینما و تلویزیون جویا می‌شویم. اظهار می‌کند: خیلی مهم است که تهیه کننده و کارگردان به موسیقی فیلم بها بدهند. خیلی وقت‌ها تهیه کننده‌ها به دنبال تمام کردن کار با کمترین هزینه هستند؛ در نتیجه یا موسیقی فیلم ساخته نمی‌شود و از آثار دیگر برمی‌دارند و اگر هم ساخته شود کار درخوری نیست و توسط آهنگسازی حرفه‌ای تولید نشده است.

چرا موسیقی «نون خ» یادآور قطعه خواننده ترکیه‌ای بود؟

صادق آزمند پیشتر سابقه حضور در مسابقات تلویزیونی «او سس» (صدای ترکیه) را با نواختن ساز تنبور (ساز کردی) و آواز ایرانی داشته است و اصالت خانواده اش به استان آذربایجان برمی گردد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
بابا هر کی میتونه بیاد مث سعید آقا خانی فرهنگ اصیل کشورشو به نمایش خانگی وارد کنه و از همبستگی و مهربانی قومیت کشورش در قالب طنز مجموعه بسازه بیاد وسط و بعد موسیقی شجریان و اساتید دیگر در تیترازش پخش کنه..چرا دوست دارید با این خبرها دیسیبلین و ساختار یک مجموعه موفق رو رو زیر سوال ببرید...مجموعه نون خ کار بسیار موفقی بوده و با این دست فرعیات قراره دستخوش تخریب ها قرار بگیره..بعد ۴ دوره، مجموعه موفق طنز خانوادگی پایتخت دیگه از قالب معمولی بودن خانواده ی معمولی خارج شد و در پایان دیدید که چه بلایی سرش اومد..مدافع و امید باشید برای طنز پردازان کشورمون
Netherlands
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
درود
فرهنگ باستانی ایرانی غنی از هنر ، غنی از علم و عجایبیست که تنها به دست کسانی که این مهم را می فهمند می توان به آن رسید و حتی شبیه آن شد..
ایران یعنی تمامی گویش ها در کنار زبان شیرین و تمدنی پارسی...