به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که خبر ساخت برخی از خودروهای لوکس در کشور خبر ساز شده و به دنبال آن بازخوردهای زیادی هم داشت. در شهر تبریز 5 جوان ایرانی با استفاده از مهندسی معکوس، مشابه سازی موفق به طراحی و ساخت خودروی «لامبورگینی مورسیه لاگو اس وی» شدند و البته این نوع طراحی ها کم هم نیستند.
بیشتر بخوانید
معمار باشی مدیر دفتر خودرو وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت خودروهای لوکس ایرانی، گفت: این خودروهای دست ساز یا شخصی ساز که اغلب به تعداد محدود هستند، نیاز دارند تا hs کد جدیدی برای آنها تعریف شود، به عبارتی باید این تولیدات به عنوان محصول در وزارت صمت ثبت شوند.
این مقام مسئول تشریح کرد: اگر بنا به ثبت یک کالا به عنوان یک محصول تولیدی باشد، در ضوابط صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی، حداقل ظرفیت تولید خودرو مشخص شده و نمیتوان تولید یک یا تعداد کمی محصول را تولید صنعتی در نظر گرفت.
او گفت: برای این اقلام و محصولات خاص رویهای تعریف نشده است، تا کسی که خودرو شخصی سازی داشت یا خودرو خاص داشته باشد بتواند آن را ثبت و وارد فرایند اخذ استاندارد شود. خودروهای دست ساز هم باید تابع استانداردهایی باشند و پلیس هم آن را برای ارائه جواز سیر مد نظر خواهد داشت، اما از طرفی نمیتوان انتظار داشت تمامی بررسیهایی که برای تولید یک خودروسازی انجام شده برای این تک محصول انجام شود.
معمارباشی گفت: اقدامات لازم برای فراهم شدن شرایط تردد این خودروها از مدتی قبل آغاز شده، اما هنوز امکان ثبت آنها وجود ندارد. پیگیریها در حال انجام است و شرایط ثبت این خودروها، دو ماه آینده اطلاع رسانی خواهد شد.
این موضوع را از سازمان استاندارد نیز پیگیری کردیم که یک منبع آگاه در این سازمان گفت برای بررسی استاندارد محصول باید از طرف ارگانی مثل وزارت صمت ارجاع داده شود.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ساخت لامبورگینی ایرانی، گفت: این لامبورگینی که ساخته شده، اصطلاحا به آن لامبورگینی رپلیکا کارس می گویند، کپی از خودروهای دیگر است. در خیلی از کشورها این کار قانونی و در برخی نیز قانونی نیست.
او بیان کرد: اصل موضوع این است که بحث قانونی و غیرقانونی به کپی رایت اشاره دارد، چون مالکیت معنوی متعلق به یک سازنده است و قانونی بودن آن به کپی کاری آن بر می گردد. در بسیاری از کشورها مانند آمریکا و اروپا، قوانینی برای پلاک شدن خودرو وجود دارد که به میزان تولید و تیراژ خودروها اشاره دارد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یعنی خودروهایی که تیراژ تولید محدود با قیافه های عجیب و غریب دارند تا ماشین هایی که معروف هستند مانند بوگاتی یا استون مارتین و لامبورگینی هم دارند، شرایط پلاک شدن متفاوتی دارند.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به بازاری که هدف گذاری برای تولید 500 هزار خودرو کرده است و در کل 3 هزار خودرو می فروشند، لیمیتد پروداکشن می گویند. در این بازار بحث استانداردی ساده است مثلا خودروهای این بازار تست تصادف ندارند، اما همه آنها برای شماره گذاری باید پروژه استانداردی را طی کنند. بخشی از پروژه استانداردی به قطعات باز می گردد که مثلا چراغ، بوق، صندلی و ... است که باید از استحکام و شدت نور برخوردار باشد و بخشی هم به خود خودرو بر می گردد که شامل قفل و لولا است.
زاوه تشریح کرد: تست تصادف از جلو، بغل و تست ترمز و ... بسته به کلاس خودرو متفاوت است. به هر شکل هر خودرویی الزام به این است که مدارک استاندارد را تحویل دهد و مجوز پلاک بگیرد. در ایران استاندارد لیمیتد پروداکشن نداریم و حتی اگر خودرو دست ساز را بیاروید، باید با استانداردهای مست پروداکشن انجام دهید.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: زاگاتو ایتالیا یکی از موارد است که چند نمونه خاص را می سازد ، دست ساز است و پلاک هم می شوند. برخی از این خودروها در کشورهای خارجی می توانند برای تردد در جاده های خصوصی طراحی شده است اما در ایران جاده خصوصی نداریم اما پیست اتومبیل رانی داریم.
او گفت: یا به طور نمونه می توان گفت خودروهای آفرود، اجازه تردد موقت دارند و باید پلاک آفرود بگیرند.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: بحث دیگر این است آیا این ماجرا یک دست آورد صنعتی محسوب می شود یا خیر؟. باید گفت این خودروها دست آورد نیست و یک کاردستی به شمار می رود و نمی توان گفت که خودرویی خاص ساخته شده است، که در حد کار دستی بسیار خوب است. در مورد تیونرها هم این موضوع را داریم که تیونر ها فعالیت قانونی ندارند و بسیاری از کاربران فاقد استاندارد هستند و به صورت غیر مجاز کار می کنند.
زاوه در خصوص ساخت تیونر ها در ایران گفت: در ایران یک خودرویی را آمبولانس یا وی آی پی می کنند که پروتکل به خصوصی ندارند و در مقابل برخوردی هم با آنها نمی شود. این موارد باید مشمول یک سری قوانین باشد که در امریکا نیز قوانین خاص خود را دارد.
این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: واقعیت این موضوع به صنعت خودرو بر می گردد. اگر لامبورگینی را کپی کنیم، معنی این را ندارد که سازنده لامبورگینی شدیم. این یک کپی است مانند کارهای دیگری که در کشور انجام می شود. هیچ کدام از این خبرها جلوی فعالیت ایران خودرو و سایپا را نمی گیرد و اینکه اگر سازمان ملی استاندارد به آن استاندارد بدهد، مردم از خرید خودروهای دیگر دست بر نمی دارند.
زاوه گفت: در اصل ساخت این چنین خودروها باعث رشد و توسعه صنعت خودرو نمی شودو هیچ خودروسازی اینگونه بازار خود را از دست نخواهد داد.
با تمام این اوصاف، چیزی که انتظار داریم، حمایت از جوانان ایرانی است تا بتوانند این صنعت را متحول کنند و شاهد پیشرفت در صنعت خودرو باشیم.
گزارش از فائزه شعبانی اصل
انتهای پیام/
فقط چرا گیر دادین ب مجوز تردد خودرو دست ساز؟؟؟
ثبت شد ه
لوکس می سازند اگه وارد سیستم
این دو خودروساز کشورشوند
شکی نیست
و آلوده به رانت می شوند
امیدوارم نظر بنده ثبت
کنید
اینکار برای مرفهان و سرمایه داران و تنوع طلبان سودمند است.
بارها شنیدیم که شرکت های معتبر جهانی مثل سامسونگ و اپل و ....بخاطر دزدی ثبت اختراعی،دادگاه شرکت متخلف را تا چند صد میلیون دلار جریمه کرد...
چقدر خبر ردگم کنی تا کی؟!!!
ولی اگه بتونن با طراحی جدید تولید کنن میشه امیدوار بود.
از تيبا و پرايد كه بهتره
تو کشور ما قانون کپی رایت اجرا میشه؟
از باشگاه خبرنگاران خواهش میکنم تا یک گزارش واقعا جنجالی از این موضوع تهیه و در تلویزیون پخش کنید تا برخی از مسئولان با منفعت طلیب های خاص،نتوانند این جوانان با استعداد را ناامید و خانه نشین کنند و در مقابل افکار عمومی رو در رو شوند.
و در اخر :باید از جوانان حمایت کرد
خخخخخ اینم کارشناس باشگاه خبرنگاران
مثلا پراید رو تست تصادف انجام دادین
نگو.....
ن حمایتت میکنیم ن میزاریم ک خودت ی کاری کنی
از من میشنوین تو ایران ب جایی نمیرسین برید خارج از ایران
اگر این پنج جوان تو امریکا یا اروپا بودند از همه امکانات بهره مند می شدند .
چنتا جوون اومدن انحصار شکنی کنن که از حالا به بعد همه عالم دست به دست هم میدن تا پیشرفت و ثبت نشه این اتفاق و ایدشون
و شورای رفاقت......
خوب کاری ندارد این ماشین را آزمایش فنی و استاندارد از آن بگیرند و ظاهر آن را از لامبورگینی تغییر دهند تا شرکت مذکور مدعی نشود
الان شرکتهای خودرو سازی از طرحهای کشورهای دیگر کپی برداری میکنند ودر بازار دنیا بفروش میرسانند کسی کاری ندارد ولی آن ماشین اصل یک ابوهت خاص خود را دارد چون اصل است
الان در کشورهای دیگر فرش ایرانی و زعفران ایران حتی صنایع دستی ایران را کپی میکنند و د. بازار دنیا بفروش میرسانند مهم این ابتکار وذوق این جوانان است
الان در صنایع نظامی انواع سلاح ها هم مهندسی معکوس میشود و هم ابتکار از آن خلق میشود حالا دولت ایران بگوید پهباد فقط باید از کشور سازنده بخریم وهمه آنها با کیفیت خوبتر از کشور سازنده ساخته شده وبرای کاربر هیچ خطری ندارد
کمی سنگ جلوی پای جوانان نگذاریم تا آنها طرح خود را به دیگران نفروشند
اونوقت مسئولان وزارت صمت در راستای حفظ منافع مافیای مونتاژ خودرو عمدا مقدمات ثبت این نوع تولیدات را فراهم نکردن
تا همچنان رویه انحصار خودرو بدون هیچ تهدیدی به سودآوری خود پرداخته و دائما بدروغ سنگ کارگران دوخودروساز را به سینه می زنند که اگر از سایپا و ایران خودرو حمایت نکنیم کارگرانش بکار می شوند!!!!
نمیخواد خودروی لوکس تولید کنید یعنی موندم تجعیزات الکترونیکی این ماشین رو از کجا ساختید که ما حتی تو آزمایشگاه دانشگاهمون شریف هم نداریم
یکم خجالت خوب چیزی هستش
به آقای کارشناس میگفتید اگه یه کاردستی حداقل کار دستی یه آدم باسواده .ماشین های تولید ایران خودرو و سایپا کاردستی یه پیش دبستانی.خاک بر سر کارشناسی که اینجوری فکر میکنه
شماها هرچیزی که به سود خودتون نباشه میگوید صرفه اقتصادی نداره
بی چاره ما مردم که باید پراید بخریم قیمت تویوتا
چرا وقتی بر روی لینک آبی رنگ فائزه شعبانی اصل می زنم ،
صفحه ای باز نمی شود ، مثلا عکس و مشخصات .